Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 10.11.2020 № 30-4

щодо Звіту про результати аудиту ефективності надходження та використання коштів державного бюджету, отриманих відповідно до статті 8 Закону України «Про впорядкування питань, пов’язаних із забезпеченням ядерної безпеки» (включаючи надходження заборгованості минулих років за цими коштами), та дохід від розміщення цих коштів у цінні папери

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності надходження та використання коштів державного бюджету, отриманих відповідно до статті 8 Закону України «Про впорядкування питань, пов’язаних із забезпеченням ядерної безпеки» (включаючи надходження заборгованості минулих років за цими коштами), та дохід від розміщення цих коштів у цінні папери (рішення та Звіт) надіслано Верховній Раді України (лист від 18.12.2020 № 02-2941).

Згідно зі статтею 39 Закону України «Про Рахункову палату» ( далі – Закон) відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати з пропозиціями щодо вжиття заходів надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 18.12.2020 № 02-2942).

Згідно зі статтями 35 і 36 Закону рішення та Звіт надіслано Міністерству енергетики України для розгляду і реагування (лист від 18.12.2020 № 02-2943).

Прем’єр-міністр України (доручення від 23.12.2020 № 52098/1/1-20) доручив Міненерго, Мінфіну та Мінекономіки відповідно до компетенції опрацювати, вжити заходів для усунення виявлених недоліків і порушень, про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України; у разі необхідності прийняття рішення Уряду, подати пропозиції в установленому порядку.

Мінекономіки листом від 11.01.2021 № 3811-01/889-03 повідомило, що на звернення Міненерго надавало пропозиції про включення до оновленого складу наглядової ради із здійснення контролю за використанням та інвестуванням коштів фінансового резерву, призначеного для зняття з експлуатації діючих енергоблоків атомних електростанцій, свого представника (листи від 23.10.2019 № 4002-07/43734-03 та від 29.04.2020 № 3902-05/27658-03). При цьому зазначено, що Мінекономіки не володіє інформацією про використання та інвестування коштів фінансового резерву, призначеного для зняття з експлуатації діючих енергоблоків атомних електростанцій.

Мінфін листом від 14.01.2021 № 47020-02-3/854, зокрема, поінформував, що в листопаді 2020 року погодив із зауваженнями розроблені Міненерго зміни до затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2010 № 207 Порядку спрямування Міністерством енергетики коштів фінансового резерву на придбання державних цінних паперів, які уточнюють механізм придбання державних цінних паперів.

Міненерго листом від 01.02.2020 № 26/1.2-6.1-1420 повідомило про виконання рекомендацій Рахункової палати. Зокрема, розроблено проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції довгострокової Державної економічної програми розвитку атомної енергетики», який листом від 04.12.2020 № 26/1.1-6.1-24682 надіслано на погодження до заінтересованих центральних органів виконавчої влади. Проєкт розпорядження погоджено МОН, АМКУ, Спільним представницьким органом об’єднань профспілок, із зауваженнями погоджено Держатомрегулюванням. Очікуються відповіді від Мінфіну, Міндовкілля, Спільного представницького органу роботодавців. Мінекономіки проєкт не погодило. За результатами громадського обговорення отримані зауваження від Громадської ради при Держатомрегулюванні.

Щодо формування нового складу наглядової ради із здійснення контролю за використанням та інвестуванням коштів фінансового резерву, призначеного для зняття з експлуатації діючих енергоблоків атомних електростанцій, Міненерго повідомлено про неодноразове звернення впродовж 2019–2020 років до Мінфіну, Мінекономіки, НКРЕКП, Держенергонагляду та ДП «НАЕК Енергоатом» щодо надання кандидатур до складу цієї ради. Оскільки від Мінфіну відповіді не отримано, Міненерго листом від 28.12.2020 № КМУ/1.1-6.1-25891 звернулось до Прем’єр-міністра України з проханням доручити Мінфіну терміново надати кандидатури до нового складу ради. Прем’єр-міністр України дорученням від 06.01.2021 № 52959/1/1-20 зобов’язав Мінфін надати такі пропозиції.

Щодо захисту від знецінення внаслідок інфляційних процесів коштів фінансового резерву, призначеного для зняття з експлуатації діючих енергоблоків атомних електростанцій, повідомлено про розроблення законопроєкту «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо захисту коштів фінансового резерву, призначеного для зняття з експлуатації ядерних установок, від інфляції». Законопроєкт погоджений Держатомрегулюванням та не погоджений Мінфіном і Мінекономіки. Мін’юстом надано висновок від 10.11.2020: законопроєкт не відповідає Конституції та законам України, іншим актам законодавства та вимогам нормопроєктувальної техніки. На сьогодні законопроєкт доопрацьовується спільно з ДП «НАЕК «Енергоатом».

Щодо перегляду Концепції зняття з експлуатації діючих атомних електростанцій України, затвердженої наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 10.12.2015 № 798, то до проєкту Тематичного плану наукових досліджень та науково-технічних розробок Міненерго на 2021– 2023 роки, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, включено роботу «Перегляд Концепції зняття з експлуатації діючих атомних електростанцій України». Після затвердження Тематичного плану буде проведено тендер для визначення виконавця роботи. Роботу планується завершити у ІІІ кварталі 2021 року.

Аналіз інформації Міненерго засвідчив, що за вказаними заходами фактичного результату не досягнуто. При цьому ряд інших недоліків і порушень, про які йшлося у матеріалах Рахункової палати, взагалі залишилися без належної уваги. Так, не передбачено вжиття заходів щодо посилення контролю та забезпечення своєчасності надходження до державного бюджету платежів за кодом бюджетної класифікації доходів 24063100 «Кошти, отримані відповідно до статті 8 Закону України «Про впорядкування питань, пов’язаних із забезпеченням ядерної безпеки» (включаючи надходження заборгованості минулих років за цими коштами), та дохід від розміщення цих коштів у цінні папери відповідно до статті 9 цього ж Закону України»; вирішення питання погашення заборгованості ДП «НАЕК «Енергоатом» на формування фінансового резерву, у тому числі за 2007–2009 роки; належного ведення обліку коштів фінансового резерву (у т. ч. шляхом розроблення та доведення до ДП «НАЕК «Енергоатом» форми річного звіту про надходження та використання коштів фінансового резерву).

Зазначене свідчить про неналежне врахування Міненерго рекомендацій Рахункової палати. Враховуючи викладене, Рахункова палата листом від 13.04.2021 № 02-894 звернулася до Міненерго щодо усунення усіх недоліків і порушень, виявлених під час вказаного заходу державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту).

Відповідно до статті 36 Закону стан реалізації заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
І. М. Яремчук