Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 14.09.2021 № 20-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності планування та результативності контролю за повнотою нарахування і своєчасністю надходження податків на міжнародну торгівлю та зовнішні операції

На виконання рішення Рахункової палати від 14.09.2021 № 20-2 (далі – Рішення) Рішення та Звіт про результати аудиту ефективності планування та результативності контролю за повнотою нарахування і своєчасністю надходження податків на міжнародну торгівлю та зовнішні операції (далі – Звіт) у порядку інформування надіслано Верховній Раді України (лист від 28.09.2021 № 16-2354).

Відповідно до статті 39 Закону України "Про Рахункову палату" (далі – Закон) Кабінету Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі Рішення (лист від 28.09.2021 № 16-2352).

Згідно зі статтями 35 і 36 Закону Рішення та Звіт надіслано Міністерству фінансів України (лист від 28.09.2021 № 16-2353), Державній митній службі України (лист від 28.09.2021 № 16-2355) для розгляду та відповідного реагування.

Прем’єр-міністром України до листа Рахункової палати від 28.09.2021 № 16-2352 надано доручення від 12.10.2021 № 45660/2/1-21 Мінфіну (скликання), Мінекономіки, Мінагрополітики, Держмитслужбі, Держказначейству і ДПС опрацювати, вжити відповідних заходів реагування та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України; у разі необхідності з питань, що потребують прийняття рішень Уряду, подати пропозиції в установленому порядку.

Мінфіном (листи від 27.10.2021 № 34020-06-7/32656, від 24.11.2021 № 26020-02-3/36121) поінформовано Рахункову палату, що міністерством підготовлено, а Кабінетом Міністрів України подано на розгляд Верховної Ради України проєкт Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" (реєстр. № 6062 від 15.09.2021), в якому, зокрема, пропонується частину другу статті 29 Бюджетного кодексу України доповнити новим пунктом 101 "Особливі види мита та сезонне мито".

Також у проєкті Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" (реєстр. № 6000 від 15.09.2021) у додатку № 1 визначено прогнозні показники надходжень особливих видів мита та сезонного мита за кодом бюджетної класифікації доходів 15030000.

Після прийняття зазначених законопрєктів буде внесено відповідні зміни до наказу Мінфіну від 14.01.2011 № 11 "Про бюджетну класифікацію" та доопрацьовано Методику прогнозування надходжень ввізного мита, затверджену наказом Мінфіну від 05.05.2021 № 249.

Що стосується затвердження окремого порядку обліку товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, на виконання статті 341 Митного кодексу України, Мінфіном повідомлено, що розглядається можливість виключення частини четвертої статті 341 з Митного кодексу України, оскільки після затвердження окремого порядку обліку дублюватимуться існуючі елементи обліку, визначені іншими положеннями Митного кодексу України.

Держмитслужбі надано доручення підготувати та надіслати проєкти наказів Мінфіну, якими буде затверджено порядок надання документів, необхідних для підтвердження права на звільнення (умовне звільнення) від оподаткування митними платежами, порядок надання розстрочення і відстрочення сплати митних платежів, порядок внесення грошової застави та її повернення.

Крім того, міністерством вживаються заходи з поліпшення фінансового забезпечення потреб митних органів в обладнанні (зокрема, скануючих системах мобільного та стаціонарного типу, вагових комплексах тощо), зокрема, шляхом залучення міжнародної технічної допомоги, участі у грантових програмах, програмах Європейського Союзу та інших видів безповоротної допомоги міжнародних партнерів. Так, 07.06.2021 Мінфін подав до Секретаріату Кабінету Міністрів України пропозиції щодо ключових пріоритетів, які потребують залучення міжнародної технічної допомоги ЄС у перспективі 2021– 2027 років відповідно до напрямів, визначених Програмою діяльності Кабінету Міністрів України, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 471, зокрема у розвиток інфраструктури митних органів. Метою запиту з отримання фінансової підтримки ЄС є облаштування скануючими системами 18-ти міжнародних пунктів пропуску для автомобільного сполучення на державному кордоні України з країнами ЄС та 6-ти міжнародних пунктів пропуску на державному кордоні України з Республікою Молдова.

Мінфіном повідомлено, що за інформацією ДПС, для врегулювання питання взаємодії митних органів з податковими органами щодо примусового стягнення податкового боргу з суб’єктів ЗЕД, який виник внаслідок донарахування митних платежів після проведення документальних перевірок, ДПС направила до Держмитслужби на розгляд та погодження проєкт Протоколу № 3 щодо структури та форматів даних про податковий борг з митних платежів та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на Держмитслужбу.

З метою вирішення проблемних питань запровадження інформаційного обміну в межах зазначеного проєкту Протоколу № 3 також проводились робочі зустрічі представників ДПС та Держмитслужби. Однак Держмитслужба проінформувала ДПС, що структуру і формат даних для інформаційного обміну згідно з проєктом Протоколу № 3 визначити неможливо у зв’язку з тим, що в Держмитслужбі триває процес проєктування відповідного програмного забезпечення.

За інформацією, наданою Держмитслужбою Мінфіну, на сьогодні за підтримки Європейського Союзу, Центрального агенства з управління проєктами (СРМА) у рамках "Програми підтримки управління державними фінансами в Україні (EU4PFM): компоненти 3 і 4" Держмитслужбою спільно із залученими експертами розроблено та введено в дослідну експлуатацію першу чергу інформаційної системи "Митний аудит". Крім того, надані пропозиції Центральному агенству з управління проєктами (СРМА) на розробку у 2022 році другої черги цієї системи, яка передбачатиме, зокрема, розробку модуля "Облік податкових боргів" та інтеграцію з внутрішніми і зовнішніми інформаційними системами інших державних органів України.

Водночас Мінфіном з метою удосконалення взаємодії інформаційних систем ДПС та Держмитслужби підготовлено проєкт наказу щодо внесення змін до Порядку взаємодії інформаційних систем Державної податкової служби України та Державної митної служби України щодо обміну інформацією, необхідною для адміністрування податків, зборів та інших обов’язкових платежів, здійснення контрольних процедур щодо дотримання податкового та митного законодавства, затвердженого наказом Мінфіну від 10.06.2020 № 286, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.06.2020 за № 593/34876, яким пропонується доповнити перелік інформаційних ресурсів даними про податкові векселі, податковий борг за податковими та митними платежами, банківські рахунки платників податків. На сьогодні проєкт наказу проходить процедуру погодження із зацікавленими органами виконавчої влади.

За інформацією ДПС (лист від 26.10.2021 № 14849/5/99-00-03-03-05), ДПС неодноразово зверталась до Держмитслужби з питань інформаційного обміну та погодження проєкту Протоколу № 3. Держмитслужба поінформувала ДПС, що структуру і формат даних для інформаційного обміну згідно з проєктом Протоколу № 3 визначити поки що неможливо у зв’язку з тим, що в Держмитслужбі триває процес проєктування відповідного програмного забезпечення. При цьому орієнтовні строки завершення процесу проєктування такого програмного забезпечення та очікувані терміни його впровадження Держмитслужбою не окреслено.

ДПС звернулась до Мінфіну (лист від 06.08.2021 № 1896/4/99-00-13-02-04), зокрема, з проханням посприяти у налагодженні обміну інформацією з Держмитслужбою з порушеного питання.

Мінекономіки (лист від 18.10.2021 № 4222-05/50250-03) повідомлено, що згідно з Указом Президента від 17.05.2002 № 466/2002 Україна приєдналася до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів. Договірні сторони взяли на себе зобов’язання, що їхні митно-статистичні номенклатури будуть приведені у відповідність із гармонізованою системою опису та кодування товарів, зокрема новою редакцією версії 2022 року (далі – ГС-2022), схваленою Всесвітньою митною організацією.

Таким чином, відповідним законом України буде затверджена нова редакція Митного тарифу України, в основу якого буде покладено нову версію УКТ ЗЕД, побудовану на основі ГС – 2022.

Враховуючи викладене, під час підготовки проєкту зазначеного Закону у прикінцевих положеннях буде передбачено зміни до Закону України від 17.07.1997 № 468 "Про державне регулювання імпорту сільськогосподарської продукції" в частині приведення кодів УКТ ЗЕД до нової редакції Митного тарифу України.

Мінагрополітики (лист від 22.10.2021 № 21-1620-08/9946) повідомило, що у разі надходження проєкту закону щодо узгодження Закону України від 17.07.1997 № 468 "Про державне регулювання імпорту сільськогосподарської продукції" з нормами Закону України від 04.06.2020 № 674 "Про Митний тариф України", Мінагрополітики візьме участь у його опрацюванні в установленому законодавством порядку.

Держмитслужбою (лист від 27.10.2021 № 08-1.4/11-01/6/9805) повідомлено, що наказом Держмитслужби від 30.09.2021 № 742 затверджено Порядок взаємодії структурних підрозділів Держмитслужби та її територіальних органів з питань опрацювання та реалізації документів (інформації тощо), отриманих від уповноважених органів іноземних держав, які можуть свідчити про порушення підприємствами (громадянами) законодавства з питань митної справи.

Держмитслужбою здійснюється супроводження в Державній регуляторній службі проєкту наказу Мінфіну "Про затвердження Порядку оформлення митними органами результатів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи".

Для належної організації практичного застосування системи аналізу та управління ризиками в частині контролю за правильністю класифікації товарів з метою мінімізації ризиків неправильної класифікації товарів, відповідно до вимог наказу Мінфіну від 31.07.2015 № 684 "Про затвердження Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю" оновлено профіль ризику "Контроль класифікації товарів".

Загальною робочою групою із тестування інформаційних систем проведено попередні випробування дослідного зразка ІС "Митний аудит", за результатами яких підтверджено, що технічна документація та програмне забезпечення за складом і змістом достатні для їх використання й подальшої експлуатації за призначенням згідно з технічними завданнями, а у серпні–вересні 2021 року система успішно тестувалась співробітниками митниць.

Крім того, проводяться заходи із введення в експлуатацію вагових комплексів, зокрема, в пунктах пропуску "Ужгород" та "Чоп" (у зоні діяльності Закарпатської митниці) встановлені та проходять процедури з підключення та введення в експлуатацію чотири вагових комплекси.

Держмитслужбою надано пропозиції до проєкту Державного бюджету України на 2022 рік щодо виділення фінансування для відновлення працездатності технічних засобів систем митного контролю, їх технічне обслуговування та забезпечення закупівлі нового обладнання.

Держмитслужбою підготовлено та направлено на погодження до Мінфіну проєкт постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію". Цим проєктом передбачено внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406 "Про затвердження переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію" в частині спрощення та прискорення виконання робіт, спрямованих на переоснащення пунктів пропуску на державному кордоні України.

Відповідно до статті 36 Закону стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

  

Член Рахункової палати
Ц. Г. Огонь