Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 25.07.2023 № 15-2

щодо Звіту про результати аналізу поточного стану щодо оцінки соціально-економічних втрат у сфері сільського господарства

Згідно зі статтями 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення Рахункової палати від 25.07.2023 № 15-2 «Про розгляд Звіту про результати аналізу поточного стану щодо оцінки соціально-економічних втрат у сфері сільського господарства» надіслано Верховній Раді України (лист від 07.08.2023 № 03-1800), Кабінету Міністрів України (лист від 07.08.2023 № 03-1798), Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України (лист від 07.08.2023 № 03-1794), Міністерству економіки України (лист від 07.08.2023 № 03-1795), Міністерству юстиції України (лист від 07.08.2023 № 03-1796), Міністерству аграрної політики та продовольства України (лист від 07.08.2023 № 03-1797), Фонду державного майна України (лист від 07.08.2023 № 03-1799), 24-м обласним державним (військовим) адміністраціям (лист від 07.08.2023 № 03-1801 адресатам за списком).

Прем'єр-міністр України доручив (доручення від 14.08.2023 № 24608/1/1-23) Міністерству аграрної політики та продовольства України, Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України, Міністерству економіки України, Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, Міністерству закордонних справ, Міністерству фінансів України, Міністерству юстиції України та Фонду державного майна України розглянути відповідно до компетенції питання, порушені у рішенні Рахункової палати, та вжити відповідних заходів і поінформувати Рахункову палату та Кабінет Міністрів України.

Мінагрополітики (лист від 06.09.2023 № 21-6000-05.1/21347) поінформувало, що питання документування управлінської інформації врегульовані розділом ІІ Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін'юсту від 18.06.2015 № 1000/5.

Щодо врахування особливостей проведення рекультивації земель та відновлення меліоративних систем в умовах воєнного стану, зокрема безпекової складової (проведення першочергових заходів з розмінування земель (будівель) тощо), Мінагрополітики повідомило, що згідно з пунктами 1 і 2 частини першої статті 5 Закону України від 06 грудня 2018 року № 2642-VIII «Про протимінну діяльність в Україні» основними складовими протимінної діяльності в Україні є інформування про небезпеки від вибухонебезпечних предметів та навчання з попередження ризикам, пов’язаним із вибухонебезпечними предметами; розмінування (гуманітарне розмінування).

Згідно із статтею 6 цього Закону суб’єктами протимінної діяльності є національний орган з питань протимінної діяльності; уповноважені органи виконавчої влади у сфері протимінної діяльності, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування; центр протимінної діяльності та центр гуманітарного розмінування; оператори протимінної діяльності.

Міндовкілля (лист від 31.08.2023 № 25/5-12/13978-23) зазначило, що згідно з частиною першою статті 51 Закону України від 19 червня 2003 року № 962-IV «Про охорону земель» консервації підлягають, зокрема, земельні ділянки, забруднені хімічними речовинами внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану.

Так, рекомендація щодо внесення змін до Методики визначення розміру шкоди, завданої землі, ґрунтам внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану (затверджена наказом Міндовкілля від 04.04.2022 № 167), з метою врахування вартості консервації земель для визначення розміру шкоди від забруднення земель опрацьовується Міндовкіллям спільно з Держекоінспекцією, після чого проєкт відповідного нормативно-правового акта буде розглянуто в установленому законодавством порядку.

ФДМУ (лист від 07.09.2023 № 10-72-1-23012) зазначив, що не вбачає за доцільне внесення змін до Методики визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності, затвердженої спільним наказом Мінекономіки та ФДМУ від 18.10.2022 № 1223.

У деяких листах, які надійшли від 23-х обласних державних (військових) адміністрацій (далі – ОД(В)А), запропоновано у Методиці визначення розміру шкоди, завданої землі, ґрунтам внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану (затверджена наказом Міндовкілля від 04.04.2022 № 167), передбачити необхідність проведення консервації забруднених земель, використання під час проєктних робіт матеріалів для розрахунку шкоди, завданої землі, ґрунтам внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану, та поінформовано про роботу над проєктом плану заходів із відновлення порушених земель, який буде включати, зокрема, еколого-геохімічну оцінку земель, розроблення проєктів землеустрою щодо рекультивації порушених земель і проєктів реконструкції та капітального ремонту меліоративних систем та/або окремих об'єктів інженерної інфраструктури в межах областей, районів, територіальних громад (листи Вінницької ОД(В)А від 29.08.2023 № 01.01-28/6758; Волинської ОД(В)А від 05.09.2023 № 6243/35/2-23; Дніпропетровської ОД(В)А від 07.09.2023 № 5060/0/526-23; Донецької ОД(В)А від 06.09.2023 № 0.2/15-3445/4-23; Житомирської ОД(В)А від 05.09.2023 № 4843/2-23/13; Закарпатської ОД(В)А від 31.08.2023 № 12439/06-11; Запорізької ОД(В)А від 12.09.2023 № 08850/08-20; Івано-Франківської ОД(В)А від 17.08.2023 № 5021/7259/6-23/01-028; Кіровоградської ОД(В)А від 05.09.2023 № 01-12/131/0.2; Луганської ОД(В)А від 05.09.2023 № 4/01.01-21-3786; Львівської ОД(В)А від 07.09.2023 № 5/28-8826/0/2-23/7-17.2.2; Миколаївської ОД(В)А від 05.09.2023 № 1277/0/062-17/23; Одеської ОД(В)А від 05.09.2023 № 7888/7/01-28/9245/2-23; Полтавської ОД(В)А від 04.09.2023 № 1747/01-16; Рівненської ОД(В)А від 01.09.2023 № 7874/0/01-34/23; Сумської ОД(В)А від 08.09.2023 № 01-17/10397; Тернопільської ОД(В)А від 17.0812023 № 0-7650/15; Харківської ОД(В)А від 01.09.2023 № 08-30/05/1752; Херсонської ОД(В)А від 30.08.2023 № 01-01-36-7256/0/23/26; Хмельницької ОД(В)А від 07.09.2023 № 68/24-25-7127/2023; Черкаської ОД(В)А від 04.09.2023 № 01/01-32/8594/01-32/20280; Чернівецької ОД(В)А від 22.08.2023 № 01.29-16/6218; Чернігівської ОД(В)А від 29.08.2023 № 01-01-21/15066-вих.)

Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» проводиться моніторинг стану реалізації заходів із виконання рекомендацій Рахункової палати.

 

Член Рахункової палати
Віктор БОГУН