Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 24.05.2016 № 11-1

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на виконання завдань і заходів Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на виконання завдань і заходів Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб, надіслано Голові Верховної Ради України Парубію А. В. (лист від 02.07.2016 № 05-1248), відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати − Прем'єр-міністру України Гройсману В. Б. (лист від 02.07.2016 № 05-1249).

Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на виконання завдань і заходів Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб надіслано Міністерству охорони здоров'я України (лист від 02.07.2016 № 05-1250) для відповідного реагування.

На рішення Рахункової палати Кабінет Міністрів України доручив (доручення від 15.07.2016 № 24724/1/1-16) в.о. Міністра охорони здоров'я України Шафранському В. В., Міністру фінансів України Данилюку О. О. розглянути результати аудиту та вжити необхідних заходів і про результати поінформувати Рахункову палату та Кабінет Міністрів України; у разі необхідності прийняття рішень Уряду внести пропозиції в установленому порядку.

Міністерство охорони здоров'я України (лист від 12.08.2016 № 13/181-16/20973 і від 20.10.2016 № 13-04/14/13/298-16/27298) поінформувало, що Календар профілактичних щеплень переглядався у 2014 році. Редакція Календаря відповідає вимогам більшості календарів європейських країн, про що неодноразово зазначалося експертами ВООЗ. У процесі підготовки Календаря експертами надавалися пропозиції щодо його розширення та включення додаткових вакцинацій з урахуванням насамперед епідситуації за окремими інфекціями. Проте одним із стримуючих факторів розширення Календаря була відсутність необхідного обсягу фінансування в державному бюджеті для впровадження цих вакцин. Також експертами ВООЗ неодноразово наголошувалося, що запровадження нових видів щеплень потребує передусім виконання вже діючого Календаря  100-відсоткового забезпечення вакцинами для його виконання.

За всі роки дії Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб на 20092015 роки фінансування завдань і заходів здійснювалося лише за одним напрямом  закупівля медичних імунобіологічних препаратів. Інші завдання і заходи не були профінансовані жодного року. Це стосується і покращення умов "холодового ланцюга" шляхом заміни застарілого холодового обладнання. На звернення МОЗ Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) надав Україні гуманітарну допомогу - обладнання "холодового ланцюга" для оновлення національної системи постачання у рамках раціонального використання вакцин. Наказом МОЗ від 10.06.2016 № 559 це обладнання розподілено між регіонами України.

Таким чином, станом на 15.12.2016 відсутня інформація про виконання МОЗ рекомендацій Рахункової палати щодо приведення у відповідність нормативно-правових актів у частині визначення інфекцій, проти яких профілактичні щеплення є обов'язковими; вжиття заходів з охоплення профілактичними щепленнями цільових груп населення згідно з Календарем профілактичних щеплень в Україні на рівні не менш як 95 відс.; забезпечення проведення моніторингу стану популяційного імунітету населення до усіх інфекцій, боротьба з якими проводиться шляхом вакцинації; вжиття заходів для підготовки та перепідготовки ВНЗ необхідної кількості фахівців у сфері імунопрофілактики і захисту населення від інфекційних хвороб; вжиття спільно з ДП "Укрвакцина" заходів щодо створення дієвої системи контролю за дотриманням умов температурного режиму при транспортуванні, зберіганні та використанні імунобіологічних препаратів; забезпечення здійснення дієвого контролю за ефективним використанням закуплених вакцин і отриманих як гуманітарна допомога; розроблення та затвердження методики розрахунку результативних показників, а також технологічного регламенту процесу їх формування на виконання рішення Колегії МОЗ від 02.06.2015 № 6.

За результатами розгляду листів МОЗ, відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату", вважаємо неналежними заходи, що вживаються Міністерством охорони здоров'я України для виконання вимог надісланого рішення та Звіту. Стан реалізації рекомендацій Рахункової палати взято на контроль.

 

Член Рахункової палати
І. М. Заремба