Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 10.03.2020 № 5-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на проведення гірничорятувальних заходів і заходів з охорони праці та підвищення техніки безпеки на вугледобувних підприємствах

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на проведення гірничорятувальних заходів і заходів з охорони праці та підвищення техніки безпеки на вугледобувних підприємствах (рішення та Звіт) надіслано Верховній Раді України (лист від 07.04.2020 № 02-898).

Згідно зі статтею 39 Закону України «Про Рахункову палату» відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати з пропозиціями щодо вжиття заходів надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 07.04.2020 № 02-899).

Згідно зі статтями 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення та Звіт надіслано Міністерству енергетики та захисту довкілля України для розгляду і реагування (лист від 07.04.2020 № 02-900).

Прем’єр-міністр України Д. Шмигаль (доручення від 14.04.2020 № 15039/1/1-20) доручив Мінекоенерго, Мінфіну, Мінекономіки, Мінсоцполітики, Пенсійному фонду України, Офісу фінконтролю вжити вичерпних заходів до усунення виявлених недоліків і порушень та забезпечити цільове і ефективне використання бюджетних коштів, що спрямовуються для проведення гірничорятувальних заходів та охорону праці на вугледобувних підприємствах. Про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України. З питань, що потребують прийняття рішень Уряду, подати в установленому порядку відповідні проєкти актів.

Міністерство енергетики та захисту довкілля України (далі – Міністерство) поінформувало (лист від 07.05.2020 № 26/1.6-229.1-12044) Рахункову палату про виконання рекомендацій щодо усунення виявлених недоліків і порушень. Зокрема, зазначено, що фінансування за бюджетною програмою «Заходи з охорони праці та підвищення техніки безпеки на вугледобувних підприємствах» припинено з 2019 року за рішенням, прийнятим Антимонопольним комітетом України, оскільки ця бюджетна програма має ознаки недопустимої державної допомоги для конкуренції. Фінансування заходів з охорони праці за рахунок бюджетних коштів у 2020 році та подальших роках можливе тільки як складова бюджетних програм часткового покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції та/або для покриття початкових інвестицій. Разом з тим Міністерством щороку розробляється План основних заходів з підвищення рівня охорони праці на підприємствах Міністерства, який затверджується відповідними наказами. На виконання зазначених наказів керівниками державних вугледобувних підприємств розробляються Комплексні програми (комплексні заходи) з поліпшення охорони праці та промислової безпеки і Плани фінансування витрат на заходи з охорони праці.

Міністерство неодноразово зверталося до Мінфіну щодо можливості збільшення фінансування Державній воєнізованій гірничорятувальній службі (далі – ДВГРС) за бюджетною програмою КПКВК 1101100 «Гірничорятувальні заходи на вугледобувних підприємствах». Мінфіном не враховано пропозиції Міністерства щодо збільшення необхідного обсягу фінансування ДВГРС. Протягом останніх п’яти років кошти на капітальні видатки не виділялися.

На виконання рекомендацій, зазначених у рішенні Рахункової палати, Міністерством розроблено проєкт змін до Кодексу цивільного захисту України щодо визначення механізму відшкодування підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності витрат на проведення окремих аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, здійснених силами цивільного захисту, який листом від 30.04.2020 № 26/1.1-229.1-11288 спрямовано до Державної служби України з питань надзвичайних ситуацій як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту. Крім того, розроблено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку здійснення постійного та обов’язкового аварійно-рятувального обслуговування суб’єктів господарювання, галузей та окремих територій», затвердженої 11.01.2017 за № 5 (далі – Постанова № 5), яка дозволить вдосконалити правове регулювання господарських відносин між суб’єктами господарювання (гірничими підприємствами), у тому числі недержавної форми власності, та державними аварійно-рятувальними службами шляхом конкретизації і деталізації порядку здійснення постійного та обов’язкового аварійно-рятувального обслуговування на договірній основі, а також залучити додаткове джерело фінансування ДВГРС та зменшити навантаження на державний бюджет.

Програма реформування та розвитку ДВГРС може бути розроблена тільки після затвердження Концепції (Програми) реформування вугільної галузі. Міністерство здійснює низку заходів щодо розроблення Концепції (Програми) реформування вугільної галузі із залученням Мінсоцполітики та Мінрегіону.

Міністерством зазначено, що внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення гірничорятувальних заходів на вугледобувних підприємствах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 № 154, а також врегулювання питання розрахунку вартості постійного та обов’язкового аварійно-рятувального обслуговування суб’єктів господарювання буде ініційовано після внесення відповідних змін до Постанови № 5.

Міністерство вбачає, що рекомендації Рахункової палати стосовно надання ДВГРС права надавати суб’єктам господарювання обов’язкові до виконання приписи щодо усунення порушень техніки безпеки та дотримання нормативно-правових актів з питань охорони праці є недоцільними, оскільки це призведе до дублювання функцій центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику здійснення державного гірничого нагляду (Держпраці). При цьому вказується, що відсутність у ДВГРС повноважень не зменшує дієвість та ефективність її діяльності при проведенні профілактичної роботи, направленої на мінімізацію ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на підприємствах вугільної галузі.

Міністерством поінформовано, що постановою Східного апеляційного господарського суду від 14.03.2019 по справі № 905/1053/18 (яку залишено без змін постановою Верховного Суду від 30.07.2019) знято арешт з 8 одиниць транспортних засобів, що обліковувалися на балансі Першого воєнізованого гірничорятувального загону (ВГРЗ), та визнано право оперативного управління ними за 10 ВГРЗ.

У наданій Міністерством інформації щодо перегляду Типових штатних розписів та нормативів чисельності працівників ДВГРС, затверджених наказом Міненерговугілля від 30.01.2013 № 36, зокрема, передбачення запровадження у структурі ДВГРС підрозділу внутрішнього аудиту, зазначено, що Типовими штатними розписами передбачено у «Фінансово-економічній службі» ДВГРС наявність «Контрольно-ревізійного відділу» чисельністю від 2 до 3 штатних одиниць залежно від загальної чисельності працівників ДВГРС. Згідно з пунктом 1.7 Типових штатних розписів гранична чисельність працівників контрольно-ревізійного відділу визначається залежно від кількості юридичних осіб, що є у сфері підпорядкування Центрального штабу (ЦШ) ДВГРС.

З метою забезпечення на належному рівні контролю на державних вугледобувних підприємствах за виконавською дисципліною в частині дотримання нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки затверджено Порядок здійснення відомчого контролю за станом охорони праці на підприємствах Міненерговугілля (наказ Міненерговугілля від 11.05.2018 № 251), а також Порядок методичного керівництва діяльністю підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Міненерговугілля, щодо виконання вимог техногенної та пожежної безпеки, а також контролю за виконанням зазначених вимог (наказ Міненерговугілля від 15.03.2019 № 122).

У Міністерстві визначені структурні підрозділи, відповідальні за виконання рекомендацій Рахункової палати. ЦШ ДВГРС на доручення Міністерства розроблені заходи щодо усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків та порушень.

Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» стан реалізації заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
І. М. Яремчук