Аналіз виконання Держбюджету-2025 у І кварталі – висновки аудиторів

11.06.2025 09:19

За підсумками аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2025 рік у першому кварталі Рахункова палата виявила ризики, які можуть негативно вплинути на економічні показники. Серед них: зменшення дохідної частини місцевих бюджетів і фондів соціального страхування внаслідок скорочення кількості зареєстрованих ФОПів, валютно-фінансова нестабільність, посилення інфляційного тиску.

Голова Рахункової палати Ольга Піщанська, представляючи Висновок про результати згаданого аналізу під час засідання 10 червня, зазначила, що виконання державного бюджету в першому кварталі 2025 року, як і в попередніх періодах, ускладнювалося обставинами, спричиненими війною: обмеженням логістичних можливостей, міграцією населення, зруйнованою енергетичною й іншою інфраструктурою.

Окрім цього, у січні – березні реальний ВВП становив лише 0,5 % при прогнозованому приросту на 2025 рік – 2,7 %. Це створює ризик ненадходження запланованих доходів на цей рік. Одним з основних чинників, які стримували зростання ВВП, стало скорочення експорту на 8,7 %. Насамперед, зменшився експорт продовольчих товарів і сировини для їх виробництва та залізних руд через низькі минулорічні врожаї зернових та зниження світових цін на залізну руду.

Водночас зросла присутність на зовнішніх ринках українських товарів хімічної промисловості, деревини та виробів з неї, машинобудування та іншої промислової продукції з високою доданою вартістю. Наразі частка такої продукції в експорті збільшилася до 15,2%.

НАДХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ

Збереженню фінансової стійкості та наповненню державного бюджету сприяли отримані від міжнародних партнерів позики та безповоротна допомога. У загальному обсязі зовнішніх надходжень їх частка зросла з 9 % до 27 %, хоча це на 23 % менше плану на січень – березень 2025 року. Зокрема, у звітному періоді не надійшло 19,4 млрд грн запланованої допомоги ЄС за програмою Ukraine Facility(ці кошти отримано у квітні).

Доходи державного бюджету в першому кварталі 2025 року становили 926,2 млрд грн – зросли на 284,1 млрд грн (44,3 %) порівняно з першим кварталом 2024 року. Це зумовлено насамперед збільшенням у 2,2 раза (до 292,5 млрд грн) обсягів власних надходжень бюджетних установ, зокрема тих, що належать до сфери управління Міністерства оборони України. Власні надходження установ становили майже третину доходів бюджету, натомість частка надходження від податків знизилася на 10 відсоткових пунктів.

Зменшення боргу платників податків перед державним бюджетом з початку року на 12 % відбулося внаслідок його вилучення з обліку через судові оскарження і скасування рішень ДПС щодо його нарахування. Раніше Рахункова палата наголошувана на необхідності поліпшення якості контрольно-перевірочної діяльності органів Державної податкової служби України у звіті про результати аудиту щодо оскарження рішень ДПС.

ВИДАТКИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ

Видатки державного бюджету у першому кварталі 2025 року становили 1,2 трлн грн – це на 38,5 % більше порівняно з аналогічним періодом 2024 року.

Зростання зумовлено насамперед збільшенням видатків на обороноздатність і безпеку держави – до 73,5% загального обсягу.

«Найбільше видатків Міноборони – для закупівлі, модернізації та ремонту озброєння, військової техніки, засобів і обладнання. При цьому для закупівлі товарів оборонного призначення було перерозподілено значні обсяги видатків із запланованих на оплату праці в жовтні – грудні 2025 року (174,8 млрд грн», – підкреслила Ольга Піщанська.

У першому кварталі поточного року продовжувала зростати прострочена дебіторська заборгованість (на 23,6 % з початку року), майже 90 % з якої стосується контрактів Міноборони. Основні причини – невиконання підприємствами-постачальниками умов контрактів (договорів) щодо термінів постачання продукції оборонного призначення (надання послуг та виконання робіт).

Найбільші видатки державного бюджету:

– 366 млрд грн на придбання товарів і послуг (з них 287,4 млрд грн – на засоби військового призначення);

– 353,5 млрд грн на оплату праці з нарахуваннями (з них 269,1 млрд грн на грошове забезпечення військовослужбовців);

– 159,9 млрд грн на соціальні виплати і допомогу населенню;

– 131,9 млрд грн на субсидії та поточні трансферти підприємствам (з них 111,8 млрд грн – на закупівлю, модернізацію та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання).

У звіті також наголошується на зафіксованих випадках вкрай низького рівня використання коштів, виділених за окремими важливими для держави напрямами. Так, Уряд виділив 5,2 млрд грн (68,4 %) із залишку коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії на завершення розпочатих раніше проєктів, однак на кінець першого кварталу було використано лише 100 млн гривень.

При цьому видатки державного бюджету на надання субвенцій для реалізації публічних інвестиційних проєктів за рахунок кредитів (позик), залучених державою до спеціального фонду, виявилися меншими за заплановані на 96,4 %.

Рахункова палата звертає особливу увагу на недотримання Урядом та головними розпорядниками коштів вимог Бюджетного кодексу України. Так, вчасно не затверджено 73,8% порядків використання коштів та 28 % паспортів бюджетних програм. Це призвело до непроведення запланованих на січень – березень видатків та ненадання кредитів на суму 3,3 млрд гривень. Зазначені кошти мали спрямовуватись на фінансування програми МОЗ щодо будівництва та оснащення лікарень, програми розвитку дорожньої інфраструктури, реалізації публічних інвеспроєктів МОЗ, програм декарбонізації та ін.

ДЕРЖАВНИЙ ТА ГАРАНТОВАНИЙ ДЕРЖАВОЮ БОРГ

У Висновку Рахункова палата наголошує, що Міністерство фінансів України не затвердило Програму управління боргом на 2025 рік.

У той же час у першому кварталі 2025 року загальний обсяг державного і гарантованого державою боргу збільшився на 2 % – до 7,1 трлн гривень. На його погашення й обслуговування було витрачено кожну шосту гривню надходжень державного бюджету. Водночас ці витрати є меншими від запланованих на 15 %.

«Зауважу, що виявлені нами ризики мають місце з тих причин, що вчасно й у повній мірі не були виконані рекомендації Рахункової палати, надані за результатами аналізу держбюджету у попередніх періодах», – зазначила Ольга Піщанська.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

За результатами аналізу Рахункова палата надала Урядові низку рекомендацій для усунення виявлених відхилень і порушень при виконанні Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», зокрема, рекомендує доручити:

– Мінфіну при розробленні законопроєктів про внесення змін до закону про державний бюджет на 2025 рік розглянути можливість зміни обсягів доходів з урахуванням їх фактичних надходжень з початку року;

– відповідальним органам забезпечити розроблення і затвердження за погодженням з Мінфіном паспортів бюджетних програм та виконання бюджетних програм;

– головним розпорядникам не допускати нарощування бюджетної заборгованості та вжити заходів із погашення простроченої заборгованості;

– Мінфіну затвердити й оприлюднити програму управління боргом на 2025 рік та забезпечити дотримання строку оприлюднення звіту про її виконання тощо.

Цей Висновок буде надіслано Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерству фінансів України та Апарату Верховної Ради України, а також оприлюднено на офіційному вебсайті Рахункової палати.

 

Більше інформації у наших соціальних мережах:

FacebookTelegramInstagramXLinkedInYoutube