Неналежна реалізація процедур оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки заважає досягненню у повній мірі головної мети – ухвалення екологічно обґрунтованих управлінських рішень і підтримки цілей «Зеленого переходу» України. Про це йдеться у висновках Рахункової палати за результатами аудиту відповідності: «Оцінка впливу на довкілля та стратегічна екологічна оцінка – на шляху до «Зеленого переходу». Відповідний звіт затверджено на засіданні 25 листопада 2025 року.
Аудит охоплює 2024 рік та перше півріччя 2025 року (в частині аналізу окремих даних – з 2017 року), відповідальний – заступник Голови Рахункової палати Сергій Ключка.

ЩО ТАКЕ ОЦІНКА ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ ТА СТРАТЕГІЧНА ЕКОЛОГІЧНА ОЦІНКА
З 2017 року в Україні триває реформування системи екологічного управління. Його мета - наближення національного законодавства до стандартів Європейського Союзу та реалізація принципів сталого розвитку. Одним із ключових елементів цієї реформи є запровадження процедур оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки, які мають забезпечити інтеграцію міркувань щодо екологічних питань у процеси планування державної політики, програм і проєктів, а також запобігати екологічним ризикам і шкоді для здоров’я населення.
Оцінка впливу на довкілля (ОВД) – це процедура, спрямована на запобігання негативному впливу діяльності суб'єктів господарювання на довкілля. Вона застосовується до конкретних проєктів (будівництво підприємств, інфраструктурних об’єктів, видобуток корисних копалин тощо), з метою здійснення оцінки їх потенційного впливу на довкілля ще до початку реалізації.
Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) – це процедура визначення, опису та оцінювання наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, виконання стратегічних документів, які визначають рамки майбутньої діяльності в окремих галузях чи регіонах (регіональні плани розвитку, стратегії енергетики, транспорту чи сільського господарства).
ОВД і СЕО є ключовими інструментами, що дають можливість державі запобігати екологічним ризикам, захищати здоров’я населення та інтегрувати зміни щодо питань екології в економічну та соціальну політику.
Обидві процедури є вкрай важливими інституційними основами "Зеленого переходу" України, який є національним курсом на побудову низьковуглецевої, ресурсоефективної та стійкої економіки відповідно до Європейського "зеленого курсу".
Водночас умови воєнного стану та необхідність оперативного відновлення постраждалої інфраструктури обмежили сферу застосування ОВД і СЕО.

ВИЯВЛЕНІ НЕДОЛІКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНСТРУМЕНТІВ
За висновками аудиторів, в Україні створено правову та інституційну основу для здійснення процедур ОВД і СЕО. Національне законодавство гармонізовано з директивами ЄС, що підтверджено висновком Європейської комісії. Але практична реалізація цих процедур залишається недостатньою для виконання у повному обсязі превентивних, відкритих для участі громадськості та орієнтованих на результат функцій, визначених міжнародними стандартами та національним законодавством.
Зокрема, система ОВД має значні прогалини у контролі якості, документуванні та нагляді. Звіти з ОВД готуються та подаються відповідно до встановлених процедур, однак їхня якість залишається недостатньою, а зміст – неповним.
Аудитори зафіксували випадки наявності у звітах посилань на нормативи, які втратили чинність та наведення недостовірної інформації, а також їх підготовки без належних польових досліджень і вимірювань. Більшість звітів має декларативний характер і орієнтовані скоріше на отримання погодження, ніж на об’єктивну оцінку екологічних ризиків. Виявлені недоліки у звітності, перевірках та процесах ухвалення рішень знижують достовірність висновків та обмежують превентивну цінність процедури ОВД.
Процедура СЕО впроваджена та нормативно визначена, однак її реалізація є неповною і нерівномірною. Не всі документи державного планування проходять процедуру СЕО, а якість звітів та відкритість консультацій є недостатніми. Це створює ризики непрогнозованого впливу на довкілля, неузгодженості рішень та зменшення інтеграції екологічних пріоритетів у стратегічне планування.
Відсутність адміністративної відповідальності у сфері СЕО створює умови для безкарності за здійснення порушень, нівелює реалізацію законодавства про СЕО та може мати негативні екологічні, управлінські й міжнародно-правові наслідки.

Аудитори встановили, що вимоги щодо залучення громадськості до процедур ОВД і СЕО загалом виконуються. Водночас вплив громадськості під час прийняття рішень мінімальний: у 80 % слухань проходять без участі громадян, інформування про них зазвичай має формальний характер, а зауваження й пропозиції або не надходять, або не фіксуються належним чином. Загалом необхідність участі громадськості у процесі уповноваженими органами розглядається як формальна вимога, а не як інструмент прийняття зважених рішень щодо екології.
Аудитом встановлено певні недоліки Єдиного реєстру ОВД та Єдиного реєстру СЕО, що функціонують для забезпечення доступу до екологічної інформації. Зокрема, частина документів у реєстраційних справах відсутня, дати внесення документів – не фіксуються, відсутня функціональна взаємодія з іншими державними базами даних.
Аудитори виявили, що чинна система державного нагляду (контролю) за дотриманням процедур ОВД і СЕО виконує свої превентивні та контрольні функції лише частково. Через прогалини в законодавстві, обмежені контрольні повноваження в умовах дії воєнного стану, державний нагляд (контроль) не забезпечує повного дотримання екологічних вимог, а отже, не сприяє досягненню стратегічних екологічних цілей.

Також і система моніторингу наслідків діяльності підприємств, що пройшли ОВД та стратегічних документів, щодо яких здійснено СЕО, не забезпечує своєчасного виявлення та усунення негативних впливів на довкілля, не гарантує виконання екологічних умов і не дає змоги повною мірою оцінити відповідність запланованого впливу реальному стану довкілля. Це знижує дієвість процедур ОВД і СЕО у досягненні цілей сталого розвитку, екологічної безпеки та "Зеленого переходу" України.
ВИСНОВКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
Аудит Рахункової палати засвідчив, що попри значний прогрес у наближенні законодавства до стандартів Європейського Союзу, в Україні системи ОВД і СЕО здебільшого функціонують як адміністративні процедури, а не як дієві інструменти екологічного управління.
Участь громадськості, моніторинг та державний нагляд (контроль) залишаються впровадженими лише частково, а взаємодія відповідальних органів – недостатньою.
У результаті чинна практика впровадження ОВД і СЕО лише частково сприяє забезпеченню екологічної безпеки, раціональному використанню природних ресурсів та реалізації завдань "Зеленого переходу".
Для усунення виявлених проблем та підвищення результативності інструментів екологічної оцінки Рахункова палата надала об’єктам контролю низку рекомендацій:
– зміцнити інституційну спроможність контрольних органів визначивши їх повноваження;
– посилити відповідальність у сферах ОВД та СЕО;
– підвищити об’єктивність та достовірність документації з ОВД та СЕО;
– удосконалити єдині реєстри ОВД та СЕО;
– посилити участь громадськості у процесі ОВД;
– перетворити моніторинг на дієвий інструмент екологічного управління.
За результатами аудиту Звіт та Рішення Рахункової палати буде надіслано Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, Міністерству економіки, довкілля та сільського господарства України, Державній екологічній інспекції України, об’єктам контролю у регіонах та опубліковано на офіційному сайті Рахункової палати. Також, рекомендовано до розгляду на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.

Для отримання оперативних оновлень - слідкуйте за нами у соцмережах:
Facebook, Telegram, Instagram, X, LinkedIn, Youtube
За додатковою інформацією та коментарями звертайтеся до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій:
RP_press@rp.gov.ua
(044) 298-74-75



