Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 10.11.2020 № 30-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій

На виконання рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій поінформовано Верховну Раду України (лист від 24.02.2021 № 18-478).

Відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінетові Міністрів України (лист від 24.02.2021 № 18-482).

Рішення Рахункової палати і Звіт надіслано − Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів (лист від 24.02.2021 № 18-479), Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування (лист від 24.02.2021 № 18-480), Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини (лист від 24.02.2021 № 18-481), Міністерству соціальної політики України (далі – Мінсоцполітики) (лист від 24.02.2021 № 18-484), Міністерству у справах ветеранів України (далі – Мінветеранів) (лист від 24.02.2021 № 18-483), Міністерству розвитку громад та територій України (далі – Мінрегіону) (лист від 24.02.2021 № 18-485), департаментам соціального захисту населення Дніпропетровської, Київської, Львівської та Полтавської обласних державних адміністрацій, департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації, департаменту соціальної політики населення Дніпровської міської ради, департаменту соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, управлінню праці та соціального захисту населення Печерської, Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації, Печерській районній в місті Києві державній адміністрації, управлінню соціальної політики Білгород-Дністровської міської ради, управлінню соціального захисту населення та охорони здоров’я Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, управлінню соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, управлінню праці, сім’ї та соціального захисту виконавчого комітету Бердичівської міської ради, відділу охорони здоров’я та соціального захисту населення Біляївської міської ради Одеської області, управлінню соціального захисту населення Дніпровської районної державної адміністрації, Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області, управлінню соціального захисту населення виконавчого комітету Шевченківської, Київської районної у м. Полтаві ради, управлінню соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області, Броварської міської ради Київської області, виконавчому комітету Горішньоплавнівської, Кременчуцької міської ради Полтавської області, виконавчому комітету Полтавської міської ради, Броварської міської ради Київської області, Соборної районної у місті Дніпрі ради, департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради (лист від 24.02.2021 № 18-487).

Про виявлені під час аудиту ознаки кримінальних правопорушень повідомлено Офіс Генерального прокурора (лист від 24.02.2021 № 18-486).

На виконання рішення Рахункової палати Прем'єр-міністром України Д. Шмигалем до листа Рахункової палати від 24.02.2021 № 18-482 надано доручення від 02.03.2021 № 8840/1/1-21 Мінветеранів, Мінрегіону, Мінфіну, Мінсоцполітики, МВС та головам обласних, Київської міської держадміністрацій розглянути та вжити заходів до усунення встановлених порушень і недоліків, недопущення їх у подальшому та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України; з питань, що потребують прийняття рішень Уряду, – подати пропозиції в установленому порядку.

Мінсоцполітики листом від 29.03.2021 № 5677/0/2-21/44 поінформувало, що враховуватиме результати аудиту при формуванні та реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення та у разі надходження проєктів нормативно-правових актів з порушених у рішенні питань розгляне їх у межах компетенції у встановленому законодавством порядку.

Мінрегіоном листом від 25.03.2021 № 7/9.3.2/4428-21 поінформовано, що здійснюється робота з розроблення проєкту Житлового кодексу України та триває напрацювання елементів структури законодавчого акта з узгодженням основних стратегічних напрямів за окремими питаннями реалізації державної житлової політики. У межах виконання зазначеного завдання опрацьовується питання зміни в цілому інституційного підходу до визначення доступності житла громадянам відповідно до їх фінансових можливостей та державних соціальних гарантій.

Щодо внесення змін до Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України Мінрегіоном зазначено: річним планом на 2021 рік передбачено захід «Розроблення та прийняття наказу «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Державного комітету України з будівництва та архітектури від 27.09.2005 № 174» щодо порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України».

Мінрегіоном також повідомлено, що Мінфіну подано бюджетний запит на 2021 рік, яким враховано видатки на заходи із ведення Єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов. Водночас згідно із Законом України «Про Державний бюджет на 2021 рік» видатки на ведення цього реєстру не передбачено. На сьогодні з Мінцифри у робочому порядку опрацьовується питання можливості функціонування Єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у межах проєктів цифрових трансформацій.

Мінветеранів (лист від 22.03.2021 № 2892/01/09.2-21) надано інформацію про затвердження Міністром Ю. Лапутіною Переліку заходів, вжитих на виконання рекомендацій щодо усунення виявлених недоліків і порушень, згідно з яким вісім з десяти передбачених заходів виконано у повному обсязі, два – опрацьовується, зокрема:

− розроблено та надіслано на погодження (відповідно до вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950) із зацікавленими органами проєкти постанов про внесення змін до порядків та умов надання субвенцій, а також порядків виплати грошової компенсації окремим категоріям осіб, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 19.10.2016 № 719, від 28.03.2018 № 214, від 18.04.2018 № 280 та від 20.02.2019 № 206 (далі – проєкти постанов);

 проєктами постанов передбачено можливість спрямування субвенції на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення у прийнятих в експлуатацію житлових будинках на первинному та вторинному ринку або інвестування в об’єкти житлового будівництва відповідно до законів України «Про інвестиційну діяльність» та «Про кооперацію» зі ступенем будівельної готовності понад 80 відсотків шляхом призначення і виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для зазначених категорій осіб;

 проєктами постанов врегульовано, що розмір витрат, які пов’язані з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів не повинен перевищувати трьох відсотків розміру грошової компенсації; з метою належного контролю за витратами типову форму інформації щодо потреби у наданні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, яку подають регіональні органи соціального захисту населення, доповнено розділом «Витрати, пов’язані з купівлею, оформленням права власності на житло, тис. грн».;

 проєктами постанов передбачено, що грошова компенсація виплачується в повному обсязі, але за бажанням заявника, якому виплата грошової компенсації здійснюється у поточному році, у разі незабезпечення протягом поточного бюджетного року виплати грошової компенсації в повному обсязі у зв’язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв. м спорудження житла грошова компенсація може бути виплачена без проведення такого перерахунку, що підтверджується заявою. Сума доплати до перерахованого комісією розміру грошової компенсації, у зв’язку зі зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв. м загальної площі житла, може бути виплачена заявнику у наступному бюджетному році, якщо заявником не придбано житло;

 проєктами постанов передбачено виплату грошової компенсації в порядку черговості відповідно до дати взяття на квартирний облік за пільговими категоріями;

 до інформації про житло, придбане отримувачами грошової компенсації (додаток до порядків виплати), у проєктах постанов, включено розділ «Виплачено грошову компенсацію, тис. гривень», де і зазначається сума використаної грошової компенсації;

 наказом від 22.01.2021 № 14 затверджено проведення моніторингу стану дотримання вимог законодавства щодо забезпечення житлом деяких категорій осіб, з числа ветеранів та членів їх сімей шляхом виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення;

 здійснено запуск у тестову експлуатацію Єдиного державного реєстру ветеранів війни.

Виконавчим комітетом Полтавської міської ради (лист від 24.03.2021 № 04-55/2/662) та управлінням майном комунальної власності міста Полтава (лист від 24.03.2021 № 01-05/01.1-11/387) поінформовано, що уповноваженим органом щодо ведення обліку громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, за місцем проживання, а саме управлінням майном комунальної власності міста, на розгляд громадської комісії з житлових питань при виконавчому комітеті Полтавської міської ради буде винесено на обговорення рішення Рахункової палати, зокрема пункт 3.2.3 у частині безпідставного взяття на квартирний облік учасника АТО/ОСС із складом сім’ї із чотирьох осіб, та рекомендовано вирішити питання зняття з квартирного обліку з метою вжиття відповідних заходів щодо усунення встановлених порушень і недоліків та про прийняте рішення громадської комісії з житлових питань поінформувати додатково.

Виконавчим комітетом Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (лист від 29.03.2021 № 03-03/793/807) поінформовано, що відповідно до підпункту 1 пункту 26 та підпункту 1 пунктів 13 і 47 Правил квартирного обліку прийнято рішення виключити зі списків черговості та позачерговості громадянина К. зі складом сім’ї 2 особи та зняти з квартирного обліку.

Листи управлінь соціального захисту населення виконавчого комітету Шевченківської районної у м. Полтаві ради від 26.03.2021 № 08-2261 та Печерської районної в м. Києві державної адміністрації від 01.04.2021 № 105/74/28/54-2735 не містять інформації про заплановані за результатами розгляду рішення Рахункової палати та вжиті заходи.

Дніпропетровською обласною прокуратурою (лист від 25.03.2021 № 09/4-874 вих-21) лист Рахункової палати надіслано Головному управлінню Національної поліції у Дніпропетровській області для розгляду та вжиття відповідних заходів реагування згідно з вимогами чинного законодавства.

Київською обласною прокуратурою (лист від 25.03.2021 № 09/1/1-374 вих-21) поінформовано: за результатами розгляду матеріалів аудиту внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань про вчинення кримінального правопорушення за № 42021110000000080 від 25.03.2021 за фактом щодо можливих неправомірних дій службових осіб державних органів влади та місцевого самоврядування, передбаченого частиною другою статті 367 Кримінального кодексу України, яке доручено вести слідчому управлінню Головного управління Національної поліції у Київській області.

Бердичівською окружною прокуратурою (лист від 25.03.2021 № 09/1-830 вих-21) за результатами розгляду матеріалів аудиту 22.03.2021 розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні за № 42021062340000001 (частина 2 стаття 367 Кримінального кодексу України) за фактом неналежного виконання посадовими особами виконавчого комітету Бердичівської міської ради службових обов’язків при призначенні протягом 2018-2019 років грошової компенсації для поліпшення житлових умов деяким категоріям громадян, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам, яке доручено вести слідчому відділенню Бердичівського РВП ГУНП у Житомирській області.

Про результати розгляду рішення Рахункової палати, заплановані та вжиті у зв’язку з цим заходи департаментами соціального захисту населення Дніпропетровської, Київської, Львівської та Полтавської обласних державних адміністрацій, соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації, соціальної політики населення Дніпровської міської ради, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради; управліннями праці та соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації, соціальної політики Білгород-Дністровської міської ради, соціального захисту населення та охорони здоров’я Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, праці, сім’ї та соціального захисту виконавчого комітету Бердичівської міської ради, соціального захисту населення Дніпровської районної державної адміністрації, Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області, соціального захисту населення виконавчого комітету Шевченківської, Київської районної у м. Полтаві ради, соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області, Броварської міської ради Київської області, виконавчими комітетами Кременчуцької міської ради Полтавської області, Броварської міської ради Київської області, Соборної районної у місті Дніпрі ради, відділом охорони здоров’я та соціального захисту населення Біляївської міської ради Одеської області, Печерською районною в місті Києві державною адміністрацією не поінформовано Рахункову палату у місячний строк.

Зазначене свідчить про неналежний розгляд і врахування рекомендацій Рахункової палати окремими об'єктами контролю, необхідність надсилання їм листів-нагадувань та проведення відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» подальшого моніторингу виконання рекомендацій Рахункової палати, що буде реалізовано в установленому порядку.

  

Заступник Голови Рахункової палати
А. В. Майснер