Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 14.09.2021 № 20–1

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів, виділених з державного бюджету для здійснення діяльності Національним інститутом раку та зміцнення його матеріально-технічної бази

На виконання рішення Рахункової палати від 14.09.2021 № 20-1 про результати аудиту ефективності використання коштів, виділених з державного бюджету для здійснення діяльності Національним інститутом раку та зміцнення його матеріально-технічної бази, поінформовано Президента України (лист від 28.09.2021 № 26-2344).

Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів, виділених з державного бюджету для здійснення діяльності Національним інститутом раку та зміцнення його матеріально-технічної бази (далі – Звіт), та рішення, ухвалене за підсумками обговорення Звіту, у порядку інформування надіслано Верховній Раді України (лист від 28.09.2021 № 26-2345) та Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (лист від 28.09.2021 № 26-2346).

Відповідно до статті 39 Закону України "Про Рахункову палату" (далі – Закон) Кабінету Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати (лист від 28.09.2021 № 26-2347).

Згідно зі статтями 35 і 36 Закону рішення Рахункової палати та Звіт надіслано Міністерству охорони здоров’я України (далі – МОЗ) (лист від 28.09.2021 № 26-2348), Національному інституту раку (лист від 28.09.2021 № 26-2349), Державному підприємству "Укрмедпроектбуд" (лист від 28.09.2021 № 26-2350).

Про виявлені при здійсненні аудиту ознаки кримінальних порушень повідомлено Офіс Генерального прокурора (лист від 28.09.2021 № 26-2351), яким надано відповідь від 23.10.2021 № 09/2/2-2213 вих-21 про початок 21.10.2021 досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42021000000002153 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною п’ятою статті 191 Кримінального кодексу України, щодо розтрати бюджетних коштів під час здійснення закупівель лікарських засобів та під час проведення тендеру на виконання ремонтних робіт службовими особами МОЗ, Національного інституту раку у змові з приватними підприємствами.

Звіт та рішення Рахункової палати від 14.09.2021 № 20-1 розглянуті на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування 20.10.2021 (протокол № 85). За результатами засідання прийнято рішення рекомендувати МОЗ спільно з керівництвом Національного інституту раку невідкладно вжити заходів для усунення виявлених аудитом Рахункової палати порушень і недоліків та забезпечення належної реалізації проєктів щодо розвитку матеріально-технічної бази інституту, а також ефективного використання бюджетних коштів, що виділяються Національному інституту раку, при здійсненні закупівель лікарських засобів та медичних виробів, з урахуванням їх наявних залишків, з метою недопущення нераціонального використання бюджетних коштів та утилізації невикористаних вчасно лікарських засобів; звернутися до Офісу Генерального прокурора з проханням забезпечити об’єктивний та неупереджений розгляд наданих Рахунковою палатою матеріалів, зокрема щодо виявлених у ході аудиту ознак кримінальних правопорушень, та вжити передбачених законодавством заходів реагування.

Прем’єр-міністром України до листа Рахункової палати від 28.09.2021 № 26-2347 надано доручення від 06.10.2021 № 45641/1/1-21 МОЗ, Мінекономіки, Мінфіну та Міністерству освіти та науки України (далі – МОН) розглянути рішення Рахункової палати від 14.09.2021 № 20-1, вжити необхідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України; у разі потреби у прийнятті рішень Уряду, внести пропозиції в установленому порядку.

МОЗ листом від 02.12.2021 № 10-09/35756/2-21 поінформувало Рахункову палату про таке:

Мінекономіки (лист від 12.10.2021 № 5202-08/49559-03) у разі надходження відповідних проєктів нормативно-правових актів, візьме участь у їх опрацюванні у встановленому порядку;

Міністерством фінансів України (лист від 22.10.2021   № 07050-16-5/32154) зауважено, що МОЗ як головний розпорядник бюджетних коштів має постійно вживати дієвих заходів щодо належного планування та використання бюджетних коштів підпорядкованими державними закладами й установами;

МОН (лист від 03.11.2021 № 1/18967-21) підготовлено проєкт постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Типового Положення щодо планування кошторисної вартості наукових (науково-технічних) робіт, які виконуються за рахунок коштів державного бюджету", відповідно до якого запроваджуються сучасні методичні засади визначення кошторисної вартості наукових (науково-технічних) робіт, у тому числі її планування та обліку. Опрацьований в робочому порядку з фахівцями провідних закладів вищої освіти цей проєкт буде розміщений на офіційному сайті МОН для громадського обговорення. Після прийняття нової редакції Закону України "Про професійну освіту" та затвердження нормативно-правових актів на виконання Закону України "Про фахову передвищу освіту", що впливають на визначення вартості підготовки зазначених осіб за державним замовленням, передбачається актуалізація порядку визначення вартості підготовки за державним замовленням одногокваліфікованого робітника, фахівця,аспіранта,докторанта, слухача за освітньо-кваліфікаційним рівнем, науковим ступенем, спеціальністю, напрямом підготовки, галуззю знань, видом економічної діяльності та Методики розрахунку орієнтовної середньої вартості підготовки одногокваліфікованого робітника, фахівця, аспіранта,докторанта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 346.

Національний інститут раку (лист від 01.11.2021 № 1150 кн) затвердив наказом від 29.10.2021 № 188 кн План заходів на 2021–2022 роки за результатами розгляду рішення Рахункової палати від 14.09.2021 № 20-1 (далі – План заходів).

До Плану заходів Національного інституту раку включено усі рекомендації Рахункової палати. Разом з тим жоден із 17 запланованих заходів не містить конкретних дій для реалізації рекомендацій Рахункової палати, а просто їх дублює.

По двох заходах "Вжити заходів щодо забезпечення пацієнтів стаціонару лікарськими засобами та медичними виробами, що закуплені за кошти державного бюджету, у тому числі отримані централізовано, в необхідних для лікувального процесу обсягах та безоплатно" (п. 2) та "Вжити заходів щодо забезпечення пацієнтів стаціонару основними продуктами харчування в кількісних нормах, затверджених Порядком організації системи лікувального харчування хворих у закладах охорони здоров’я, затвердженим наказом МОЗ від 29.10.2013 № 931 "Про удосконалення організації лікувального харчування та роботи дієтологічної системи в Україні" (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.12.2013 за № 2205/24737)" (п. 4) Національний інститут раку визначив відповідального за їх виконання головного лікаря МОЗ (в частині затвердження достатнього фінансування для забезпечення в необхідних для лікувального процесу обсягах). Зазначене є перевищенням повноважень Національного інституту раку, оскільки головний лікар МОЗ є посадовою особою головного розпорядника бюджетних коштів та уповноваженого органу управління інститутом.

За захід "Опрацювати питання притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників, посадовими обов’язками яких визначені: придбання, збереження і розподіл, облік лікарських засобів, медичних виробів та продуктів харчування, контроль за якістю і термінами придатності лікарських засобів та медичних виробів, перевірка їх наявності, надання інформації завідуючим відділенням, лікарям, старшим медичним сестрам про наявність та кількість лікарських засобів та медичних виробів" (п. 17) визначено відповідальним уповноваженого з антикорупційної діяльності. Цю ж посадову особу, разом з головним лікарем Національного інституту раку, визначено відповідальним за захід "Вжити заходи щодо утилізації лікарських засобів, термін придатності яких минув, та повернення з відповідального зберігання лікарських засобів та продуктів харчування" (п. 15). Проте виконання цих заходів уповноваженим з антикорупційної діяльності не передбачено його посадовою інструкцією та частиною шостою статті 131 Закону України від 14.10.2014 № 1700-VІІ "Про запобігання корупції".

На рекомендацію Рахункової палати "оформити правовідносини з релігійною громадою Української православної церкви щодо розміщення тимчасових споруд на земельній ділянці площею 0,089 га відповідно до вимог законодавства та статуту, за погодженням з МОЗ" Національний інститут раку передбачив захід "Ініціювати перемовини щодо оформлення правовідносин з релігійною громадою Української православної церкви щодо розміщення тимчасових споруд на земельній ділянці площею 0,089 га відповідно до вимог законодавства" (п. 9), тобто кінцевий результат та строки оформлення правовідносин не визначені.

Зазначене свідчить про неналежне врахування Національним інститутом раку рекомендацій Рахункової палати, а також рішення Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування щодо невідкладного вжиття заходів з усунення порушень, встановлених аудитом.

МОЗ необхідні заходи щодо усунення недоліків і порушень Національним інститутом раку включені до Плану заходів за результатами аудиту ефективності використання коштів, виділених з державного бюджету для здійснення діяльності Національним інститутом раку та зміцнення його матеріально-технічної бази, затвердженого наказом від 29.11.2021 № 2647, та узяті під контроль керівництвом МОЗ.

Результати виконання рекомендацій Рахункової палати Національним інститутом раку та МОЗ щодо невідкладного вжиття заходів з усунення порушень, встановлених аудитом, відповідно до статті 36 Закону, перебувають на моніторингу.

  

Член Рахункової палати
В. І. Невідомий