Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 28.09.2021 № 21-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами

На виконання рішення Рахункової палати від 28.09.2021 № 21-2 Звіт про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами і це рішення надіслано Верховній Раді України (лист від 13.10.2021 № 18-2525), Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій (лист від 13.10.2021 № 18-2526), Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (лист від 13.10.2021 № 18-2527), Тимчасовій слідчій комісії Верховної Ради України з питань розслідування випадків та причин порушення прав дитини під час здійснення децентралізації повноважень з питань охорони дитинства, реформування системи закладів інституційного догляду та виховання, реалізації права дитини на сімейне виховання та усиновлення, розвитку (модернізації) соціальних послуг (лист від 13.10.2021 № 18-2530), Міністерству освіти і науки України (лист від 13.10.2021 № 18-2529), а також дев’ятнадцятьом окремим органам виконавчої влади/місцевого самоврядування та закладам освіти (лист від 13.10.2021 № 18-2524).

Відомості щодо результатів аудиту у формі рішення надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 13.10.2021 № 18-2528).

Про виявлені під час здійснення аудиту ознаки кримінальних правопорушень повідомлено Офіс Генерального прокурора (лист від 13.10.2021 № 18-2531).

На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 03.11.2021 розглянуто рішення Рахункової палати від 28.09.2021 № 21-2 та прийнято відповідне рішення (лист від 09.11.2021 № 04-24/17-2021/345587).

На засіданні Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування випадків та причин порушення прав дитини під час здійснення децентралізації повноважень з питань охорони дитинства, реформування системи закладів інституційного догляду та виховання, реалізації права дитини на сімейне виховання та усиновлення, розвитку (модернізації) соціальних послуг 13.12.2021 розглянуто Звіт та прийнято рішення звернутися до Прем’єр-міністра України з метою координації дій між відповідальними міністерствами та обласними державними адміністраціями щодо забезпечення належного та повного витрачання коштів державного бюджету.

Прем’єр-міністром України Шмигалем Д. А. до листа Рахункової палати від 13.10.2021 № 18-2528 надано доручення від 21.10.2021 № 47890/1/1-21 МОН, Мінфіну, МОЗ розглянути відповідно до компетенції, вжити необхідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України; з питань, що потребують прийняття рішень Уряду, подати пропозиції в установленому порядку.

МОН листом від 03.11.2021 № 1/18946-21 поінформовано:

− Міністерство буде ініціювати перед Мінфіном внесення змін до статті 1033 Бюджетного кодексу України;

 спільно з науковцями Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних науки України розроблено категорії (типи) особливих освітніх потреб (труднощів), що частково враховують Міжнародну класифікацію функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я і Міжнародну класифікацію функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я дітей і підлітків;

 з метою перегляду умов оплати послуг фахівців за проведені заняття Міністерство після отримання від Державної наукової установи «Інститут освітньої аналітики» узагальнених даних щодо кількості здобувачів загальної середньої освіти з особливими освітніми потребами (далі – ООП) здійснить розрахунки оплати послуг відповідно до Методики проведення фінансово-економічних розрахунків (затверджена наказом Мінфіну від 21.03.2008 № 428) та надасть їх Мінфіну;

 під час підготовки технічного завдання на доопрацювання систем автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів на 2022 рік буде передбачено розроблення відповідних модулів для обліку інформації з проведення занять для дітей з ООП;

 для визначення потреби у фахівцях з проведення занять буде узагальнено отриману від керівників департаментів (управлінь) освіти і науки областей та Київської міської державної адміністрації відповідну інформацію, яка надалі використовуватиметься для підготовки пропозицій Міністерству економіки України;

 вживаються заходи щодо поліпшення контролю за ефективністю використання коштів на місцях.

Мінфіном поінформовано (лист від 11.11.2021 № 07010-05-3/34543), що отримані від МОН як головного розпорядника коштів субвенції пропозиції щодо застосування додаткових критеріїв для розподілу обсягу субвенції між регіонами (зокрема, кількість годин занять, визначених в індивідуальних програмах розвитку дитини; фактична наявність спеціальних засобів корекції та потреба в них відповідно до індивідуальних програм розвитку) разом з детальними фінансово-економічними розрахунками й обґрунтуваннями будуть розглянуті у встановленому порядку.

Відділом освіти, молоді та спорту Калинівської міської ради повідомлено (лист від 03.11.2021 № 06-16/1082): усунено порушення щодо здійснення протягом 2019 року оплати на загальну суму 131,6 тис. грн за надані послуги з проведення занять за відсутності актів про їх приймання. Відділом також здійснено повний розрахунок за непроведену ним у 2019 році доплату сімнадцятьом фахівцям за фактично проведені заняття у сумі 9,436 тис. грн та сплачено ЄСВ – 2,076 тис. гривень.

Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 95 м. Львова повідомила (лист від 19.11.2021 № 04-12/179) про вжиті заходи щодо виявлених за результатами аудиту порушень, зокрема:

 проведено загальну нараду щодо здійснення постійного контролю за законним, ефективним та раціональним використанням бюджетних коштів;

 поінформовано працівників школи про затвердження плану заходів на 2022 рік щодо ефективного використання бюджетних коштів та посилення фінансово-бюджетної дисципліни, їх зобов’язано вжити заходів щодо усунення виявлених порушень, а також про притягнення до дисциплінарної відповідальності осіб, які допустили порушення;

 здійснено доукомплектацію та оновлення відповідних товарів: за рахунок виділених у 2021 році коштів закуплено згідно з вимогами Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти (затверджений наказом МОН від 23.04.2018 № 414) вебкамери, звукові адаптери для посилення звуку та маніпулятори типу «миші»;

 проведено донарахування та в травні 2021 року ліквідовано заборгованість за недоплату за проведені заняття на суму 0,1 тис. грн;

 придбані для надання послуг особам з ООП ноутбук вартістю 13 тис. грн і багатофункціональний пристрій вартістю 10,1 тис. грн, які на момент огляду перебували в кабінеті загальної освіти, передано в кабінет інклюзивного навчання.

Управлінням освіти Святошинської районної в м. Києві державної адміністрації поінформовано (лист від 11.11.2021 № 107-37-3111): порушення щодо недоплати фахівцям Г.О.Я., Г.Я.Є. та Л.М.В. відповідно 1,7, 1,6 та 1,3 тис. грн за проведення занять у 2019 році та в лютому 2021 році усунуто в повному обсязі. Згідно із затвердженим планом роботи бухгалтера-ревізора на ІІ півріччя 2021 року Інклюзивно-ресурсний центр № 8 Святошинського району включено до плану перевірок.

Управлінням освіти Оболонської районної в м. Києві державної адміністрації повідомлено (лист від 24.11.2021 № 10418-3412), що під час перевірки усунуто недоплату на суму 0,5 тис. грн за проведені заняття та виявлені під час аудиту недоліки щодо придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку, які тривалий час не використовувались або використовувались не за призначенням. За результатами проведеної відповідно до плану контрольно-перевірочної роботи управління на ІІ півріччя 2021 року перевірки дошкільного навчального закладу (ясел-садка) № 280 та школи І-ІІІ ступенів № 233 Оболонського району в м. Києва з окремих питань фінансово-господарської діяльності, зокрема ефективності використання коштів субвенції в частині нарахування і здійснення виплат заробітної плати та обліку товарно-матеріальних цінностей, порушень не встановлено.

Департаментом освіти Харківської міської ради поінформовано (лист від 26.11.2021 № 4199/02-21/21), що зазначені у Звіті Рахункової палати зауваження взято до уваги та буде враховано в подальшій роботі. З метою недопущення виявлених під час аудиту недоліків/зауважень вжито таких заходів:

 управлінням освіти адміністрацій районів Харківської міської ради наголошено на необхідності активізації роботи із залучення профільних спеціалістів для проведення занять з особами з ООП;

 звернено увагу відповідальних осіб на неприпустимість безвідповідального ставлення до виконання своїх професійних обов’язків та допущення технічних помилок у роботі, що призвело до викривлення даних (відрізняються показники кількості осіб з ООП);

 враховано при розподілі коштів між розпорядниками прогнозну кількість занять, які проводяться для дітей, з урахуванням особливостей їх психофізичного розвитку та ставку погодинної оплати праці за одне заняття залежно від класу, в якому навчаються діти.

Департаментом також повідомлено, що питання ефективності використання субвенції детально розглянуто на нараді начальників управлінь освіти адміністрацій районів та надано відповідні доручення. Питання дотримання вимог Бюджетного кодексу України перебуває під постійним контролем департаменту.

Офісом Генерального прокурора поінформовано (лист від 23.10.2021 № 24/1/1-36402-21): згідно з вимогами чинного законодавства лист Голови Рахункової палати від 13.10.2021 № 18-2531 щодо виявлення ознак злочинів у діях службових осіб Дніпровської міської ради та середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 95 м. Львова при здійсненні закупівель за рахунок субвенції надіслано до Дніпропетровської та Львівської обласних прокуратур для розгляду в межах компетенції.

Львівською обласною прокуратурою поінформовано (лист від 08.11.2021 № 24-738 вих-2021), що за викладеними Рахунковою палатою фактами Франківською окружною прокуратурою м. Львова внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42021142080000070 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 191 Кримінального кодексу України. На даний час досудове розслідування триває та перебуває на контролі окружної та обласної прокуратур.

Дніпропетровською обласною прокуратурою поінформовано (лист від 18.11.2021 № 24-1440вих-21), що Центральною окружною прокуратурою м. Дніпра за результатами розгляду листа № 18-2531 04.11.2021 за фактами, які можуть свідчити про наявність в діях службових осіб КП «Безпечна та інноваційна освіта Дніпропетровської міської ради» та департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради ознак неналежного виконання своїх службових обов’язків під час проведення закупівлі за кошти субвенції, внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 4202104230000125 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 367 Кримінального кодексу України. На теперішній час досудове розслідування триває.

Суддя Вінницького міського суду Вінницької області після розгляду матеріалів Рахункової палати про притягнення до адміністративної відповідальності гр. З.Л.В. за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення (справа № 127/14550/21), 06.07.2021 постановив визнати гр. З.Л.В. винною та накласти на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу розміром 1500 неоподатковуваних мінімумів громадян, що становить 25,5 тис. грн, а також стягнути в дохід держави судовий збір у розмірі 454 гривні.

Про результати розгляду рішення Рахункової палати, заплановані та вжиті у зв’язку з цим заходи не надано у місячний строк інформації департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради; управлінням освіти Жмеринської міської ради; комунальним закладом «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10 Вінницької міської ради»; школою І-ІІІ ступенів № 275 імені Кравчука Володимира Деснянського району м. Києва; Львівською загальноосвітньою школою I-III ступенів № 82; відділом освіти Сихівського та Личаківського районів та відділом освіти Галицького та Франківського районів управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради; комунальними установами «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Київського району м. Одеси», «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Суворовського району м. Одеси», «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси», «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси»; управліннями освіти адміністрацій Московського, Немишлянського, Новобаварського району Харківської міської ради.

Зазначене свідчить про необхідність проведення відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» подальшого моніторингу виконання пропозицій Рахункової палати.

 

Заступник Голови
Рахункової палати  А. В. Майснер