Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 30.06.2016 № 13-3

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, надіслано Верховній Раді України (лист від 18.07.2016 № 07-1380), відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 18.07.2016 № 07-1381).

Рішення Рахункової палати і Звіт про результати аудиту надіслано Міністерству соціальної політики України (лист від 18.07.2016 № 07-1383) для використання при удосконаленні нормативно-правового забезпечення щодо соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та Міністерству охорони здоров'я України (лист від 18.07.2016 № 07-1382) для врахування при виконанні бюджетної програми «Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Комітетом з питань екологічної безпеки, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Верховної Ради України (лист від 09.09.2016 № 04-15/11-848) за підсумками розгляду інформації Рахункової палати рекомендовано (рішенням від 07.09.2016 № 43/23):

Кабінету Міністрів України забезпечити створення єдиної системи комплексного медико-санітарного забезпечення та лікування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, вжити заходів щодо удосконалення нормативно-правової бази та приведення її у відповідність із вимогами чинного законодавства;

Міністерству охорони здоров'я України забезпечити дотримання законодавства при використанні коштів державного бюджету, виділених у 2016 році на комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування постраждалих громадян, і контроль за плануванням та ефективним використанням спеціалізованими медичними закладами, установами МОЗ коштів бюджетної програми; забезпечити внесення змін до Положення про організацію і функціонування Державного реєстру України осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.1997 № 571; з метою приведення у відповідність з вимогами чинного законодавства внести зміни до нормативно-правових актів, що регламентують діяльність міжвідомчих експертних комісій.

На рішення Рахункової палати від Кабінету Міністрів України надійшло доручення від 28.07.2016 № 26885/1/1-16.

Міністерство соціальної політики України (лист від 18.08.2016 № 12138/0/14-16/20) повідомило про опрацювання звіту та рішення Рахункової палати. Зазначено, зокрема, що з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність із чинним законодавством розроблено проекти законів України «Про внесення зміни до статті 48 Закону України про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Про внесення зміни до статті 54 Закону України про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»; постанов Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 20.09.2005 р. № 936 та від 14.05.2015 р. № 285» щодо використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов'язаних із соціальним захистом громадян, які брали участь, зокрема, у ліквідації наслідків інших ядерних аварій та компенсаційних виплат їм, «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. № 831» щодо доплати особам, які працюють у зоні відчуження, «Про затвердження Порядку виплати компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, втрату годувальника та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Міністерство охорони здоров'я України (лист від 11.08.2016 № 13-04/09/10/1840-16/20873) поінформувало про опрацювання рішення Рахункової палати і повідомило:

− розроблено та надіслало на погодження до заінтересованих органів виконавчої влади проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про організацію і функціонування Державного реєстру України осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

 підготовлено пакет установчих документів про діяльність Державної установи «Український центр інформаційних технологій та Національного реєстру» МОЗ України для приведення їх у відповідність із вимогами бюджетного законодавства;

 підготовлено проект наказу щодо приведення у відповідність із вимогами чинного законодавства спільного наказу МОЗ України та МНС України від 30.05.1997 № 166/129 «Про удосконалення системи експертизи по встановленню причинного зв'язку хвороб, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.10.1997 за № 491/2295.

Для нормативного врегулювання питання визначення Міністерства охорони здоров'я України у 2016 році головним розпорядником бюджетної програми «Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» затверджено постанову Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 311.

Водночас зазначено, що з метою бюджетної децентралізації паралельно було розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про перерозподіл та передачу деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров'я на 2016 рік, та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України». Затвердження Кабінетом Міністрів України постанови з обов'язковим погодженням перерозподілу та передачі видатків з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету мало б на меті нормативне врегулювання питань використання коштів, передбачених у державному бюджеті за КПКВК 2301490, шляхом передачі бюджетних коштів для комплексного медико-санітарного забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, безпосередньо головним розпорядникам бюджетних коштів та закладам охорони здоров'я комунальної форми власності у складі медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Також проектом постанови передбачено внести зміни до формули розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 618, у частині встановлення такої норми: під час формування та затвердження відповідних місцевих бюджетів на планований бюджетний період не допускається зменшення обсягу цільових коштів для придбання лікарських засобів, медичних виробів, лабораторних реактивів для закладів охорони здоров'я, що надають стаціонарну медичну допомогу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також надання таким громадянам медичної допомоги та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій у закладах охорони здоров'я державної та комунальної форми власності і проведення експертизи щодо встановлення причинного зв'язку хвороб, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих факторів, що виникли внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Міністерство охорони здоров'я України зазначило в листі, що затвердження цієї постанови має бути оптимальним, дасть можливість прискорити процес забезпечення комплексного медико-санітарного забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, за рахунок видатків державного бюджету і забезпечити цільове та ефективне використання бюджетних коштів.

Стан реалізації рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
М. Я. Шулежко