Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 26.01.2016 № 1-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству охорони здоров'я України для лікування громадян України за кордоном

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству охорони здоров'я України для лікування громадян України за кордоном, надіслано Голові Верховної Ради України Гройсману В. Б. (лист від 17.03.2016 № 05-476), відомості про результати зазначеного аудиту у формі рішення Рахункової палати − Прем'єр-міністру України Яценюку А. П. (лист від 17.03.2016 № 05-477).

Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству охорони здоров'я України для лікування громадян України за кордоном надіслано Міністерству охорони здоров'я України (лист від 17.03.2016 № 05-478) для відповідного реагування.

На рішення Рахункової палати від Кабінету Міністрів України надійшло доручення від 28.03.2016 № 9678/1/1-16.

Рахункова палата отримала лист МОЗ від 04.07.2016 № 3.15-13/66/16477, у якому Міністерство поінформувало про виконання заходів з реалізації пропозицій, наданих Рахунковою палатою. Так, в Міністерстві створено робочу групу з розробки Положення про порядок направлення громадян на лікування за кордон, основні завдання та склад якої затверджено наказом від 07.06.2016 № 637. До складу групи залучені головні позаштатні спеціалісти МОЗ, які є фахівцями провідних медичних наукових установ, вищих навчальних закладів, закладів охорони здоров'я.

З метою врегулювання питань, пов'язаних з лікуванням за кордоном, та удосконалення Положення про порядок направлення громадян на лікування за кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.12.1995 № 991, робочою групою розроблено проект постанови Кабінету Міністрів "Про забезпечення організації направлення громадян на лікування за кордон".

Зокрема, у проекті зазначеного нормативно-правового акта передбачено удосконалення механізму направлення громадян України на лікування за кордон закладами охорони здоров'я та структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних, Київської міської державних адміністрації; підстави для призупинення або відмовлення у направленні громадян на лікування за кордон; форми і змістовного наповнення обґрунтування, що складаються головним спеціалістом відповідного профілю МОЗ, щодо неможливості лікування хворого в Україні та умов врахування обґрунтування при прийнятті Комісією відповідних рішень про направлення громадянина на лікування за кордон; визначення форми документа, на підставі якого зарубіжний медичний заклад здійснюватиме лікування громадянина України, зокрема, шляхом письмової домовленості (у вигляді угоди, договору, меморандуму тощо).

Також розроблено проекти Положення про Комісію МОЗ України з питань направлення на лікування за кордон та Положення про порядок обліку документів щодо направлення громадян на лікування за кордон.

Крім того, з метою удосконалення зазначеної процедури розроблено проект Консультаційного висновку про необхідність направлення хворого на лікування за кордон, який передбачає надання висновків експертами відповідного профілю професійних асоціацій та Національної академії медичних наук України.

Вищенаведені проекти нормативно-правових актів оприлюднені на офіційному сайті МОЗ для громадського обговорення. Робочою групою проводиться робота з відпрацювання нормативних вимог до механізму направлення громадян України на лікування за кордон та забезпечення належного внутрішнього контролю за використанням коштів державного бюджету за бюджетною програмою "Лікування громадян України за кордоном".

Таким чином, станом на 05.08.2016 відсутня інформація про виконання МОЗ рекомендацій Рахункової палати щодо припинення практики направлення на лікування за кордон українських громадян без укладання угод з медичними закладами зарубіжних країн; забезпечення надання медичними закладами зарубіжних країн звітів про обсяги, остаточну вартість лікування хворих, направлених МОЗ на лікування за кордон, і повернення невикористаних коштів або направлення хворих на лікування з їх використанням; створення згідно з чинним законодавством єдиної державної інформаційної системи трансплантації та забезпечення її функціонування; забезпечення належного функціонування Всеукраїнського реєстру донорів гемопоетичних стовбурових клітин (кісткового мозку) МОЗ України; розроблення порядку ввезення в Україну та вивезення за її межі трансплантатів гемопоетичних стовбурових клітин (кісткового мозку), порядку оплати за пошук і доставку цих трансплантатів з-за кордону та порядку компенсації українським донорам гемопоетичних стовбурових клітин (кісткового мозку) у зв'язку з виконанням ними донорських функцій; розроблення комплексу заходів щодо ефективного використання наявних в Україні потужностей для проведення трансплантацій гемопоетичних стовбурових клітин (кісткового мозку) і трансплантацій органів та забезпечення його безумовного виконання; проведення активної соціально спрямованої кампанії з роз'яснення необхідності існування та розвитку трансплантації і суспільної користі посмертного донорства.

Слід вказати, що станом на 05.08.2016 Мінфін, Національна академія медичних наук України, Київська міськдержадміністрація не відреагували на доручення Кабінету Міністрів України від 28.03.2016 № 9678/1/1-16 і не поінформували про вжиті заходи з метою виконання рекомендацій Рахункової палати.

За результатами розгляду листа МОЗ, відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату", вважаємо неналежними заходи, що вживаються Міністерством охорони здоров'я України для виконання вимог надісланого рішення та звіту. Стан реалізації рекомендацій Рахункової палати взято на контроль.

 

Член Рахункової палати
І. М. Заремба