Рахункова палата ухвалила висновки за результатами експертизи проекту держбюджету-2026

26.09.2025 16:49

26 вересня Рахункова палата на засіданні ухвалила Висновки за результатами експертизи проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2026 рік». Відповідальна за контрольний захід – Голова Рахункової палати Ольга Піщанська.  

Передбачений у Проекті загальний обсяг надходжень бюджету становить 5,45 трлн грн. Це на 8,8% більше, ніж затверджено на 2025 рік, майже 40% з них – це міжнародна допомога. Відтак аудитори застерігають - у разі змін в міжнародній політиці, або невиконання Урядом зобов’язань перед партнерами зросте ризик недостатнього наповнення державного бюджету.

Ріст ВВП країни прогнозується на найменшому за останні три роки рівні – на 2,4 %. Зростання ВВП як і раніше стримують безпекові ризики, ускладнення логістики, падіння споживчого попиту в Україні та погіршення ситуації на ринку праці.

ДОХОДИ ДЕРЖАВНОГО ТА МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ

Доходи державного бюджету у Проекті передбачено в сумі 2,9 трлн грн (на 16,4 % більше, ніж затверджено на 2025 рік). Однак, окремі очікувані суми надходжень Рахункова палата вважає недостатньо обґрунтованими. Уряд очікує надходження:

- 60 млрд грн - від поліпшення роботи реформованої Держмитслужби зі зменшення обсягів ухилень від сплати митних платежів;

- 26 млрд грн - від удосконалення роботи зі стягнення податкового боргу;

- 22,5 млрд грн - від змін до податкового законодавства щодо запровадження обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи та акцизного податку на води (не ухвалені Верховною Радою).

За оцінкою Рахункової палати реальні доходи бюджету без урахування інфляційного чинника зменшаться на 1,1%.

Доходи місцевих бюджетів без урахування дотацій і субвенцій із державного бюджету (241 млрд грн) в 2026 році прогнозуються на рівні 632,7 млрд гривень. Водночас частка власних доходів місцевих бюджетів у доходах зведеного бюджету складе лише 18 %. Це нижче від мети, закладеної у Бюджетній декларації на 2026‒2028 роки, де передбачено збереження цього показника на рівні не менше 20 %. 

МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ЗБІЛЬШЕННЯ ДОХОДІВ

Аудитори у висновку вказують на можливість збільшити доходи державного бюджету на 3,5 млрд грн. За рахунок:

– перегляду прогнозних обсягів імпорту тютюну та тютюнових виробів до реалістичніших показників й відповідно збільшення обсягів надходжень акцизного податку  – 3,2 млрд грн;

– видачі ліцензій у сфері діяльності з організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей – 0,3 млрд грн. Аджеза рекомендацією Рахункової палати мають бути затверджені ліцензійні умови провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей.

 

ВИДАТКИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ

Видатки державного бюджету на 2026 рік плануються в сумі 4,8 трлн грн. Це на 9,6 % більше, ніж у 2025 році, проте з урахуванням інфляції, за розрахунками аудиторів, реальний обсяг видатків насправді зменшиться на 2,4 %.  

Основні пріоритети спрямування видатків незмінні в умовах воєнного стану – сектор безпеки й оборони 2,8 трлн грн (на 6,4% більше, ніж у 2025 році) та соціальний захист і соціальне забезпечення - 481 млрд грн (на 11% більше, ніж у 2025 році).

При цьому аудитори вказують, що коштів може бути недостатньо для покриття усіх важливих потреб у сфері оборони та безпеки. Адже видатки на заробітну плату, у тому числі грошове забезпечення військовослужбовців, пропонується залишити на рівні 2025 року. При цьому цьогоріч потреба у таких виплатах до кінця року може виявитися орієнтовно на 90 млрд грн більшою.

На реалізацію публічних інвестиційних проектів Урядом передбачено спрямувати 109,3 млрд грн – це у 2 рази менше, ніж зазначено у Бюджетній декларації на 2026–2028 роки.  При цьому перелік публічних інвестиційних проектів, наданий у матеріалах до законопроекту, не збігається з тим, який раніше схвалила Міжвідомча комісія з питань їх розподілу. Цей недолік створює ризики непрозорості використання коштів й ускладнює контроль за ефективністю реалізації проектів. Тому Рахункова палата пропонуватиме визначити кожен інвестиційний проект як окрему бюджетну програму.

НЕОБХІДНІСТЬ ПЕРЕГЛЯДУ ВИДАТКІВ

Результати експертизи засвідчили, що у законопроекті за окремими бюджетними програмами закладені видатки, які у попередніх роках не проводилися у запланованих обсягах. До прикладу, «Внески до міжнародних організацій» - 1,3 млрд грн та «Забезпечення інституційної спроможності органів державної влади»  - 1 млрд грн.

Також Урядом заплановано і нові бюджетні програми щонайменше на 55 млрд грн без визначення їх мети, завдань і результативних показників, через що їх виконання – малоймовірне.

На думку Рахункової палати видатки за такими бюджетними програмами варто переглянути та спрямувати їх на більш нагальні потреби держави й суспільства.

ПОКРИТТЯ ДЕФІЦИТУ ТА ДЕРЖАВНИЙ БОРГ

Очікуваний дефіцит державного бюджету у 2026 році передбачається на рівні 1,9 трлн грн – це18,4 % ВВП. Основним джерелом покриття дефіциту державного бюджету та погашення державного боргу передбачено державні запозичення. Однак аналіз засвідчив недостатню обґрунтованість розмірів цих запозичень.

Збільшення запозичень впливатиме на зростання боргових зобов’язань України. Вони наприкінці 2026 року становитимуть 106% ВВП, а витрати на погашення й обслуговування державного і гарантованого державою боргу - 1,2 трлн грн  (11,3 % ВВП).

 

ВИСНОВКИ ЕКСПЕРТИЗИ

За висновком аудиторів, поданий Рахунковій палаті законопроект і матеріали до нього загалом відповідають вимогам статті 38 Бюджетного кодексу України. Однак у законопроєкті пропонується призупинити дію чинних нормативно-правових актів, що суперечить законодавству, а положення низки статей не відповідають нормам Конституції України і Бюджетному кодексу України.

 

З огляду на проведену фахівцями Рахункової палати експертизу, законопроект потребує доопрацювання. Висновки Рахункової палати до законопроекту будуть надані Верховній Раді України.

 

Для отримання оперативних оновлень - слідкуйте за нами у соцмережах:
FacebookTelegramInstagramXLinkedInYoutube

За додатковою інформацією та коментарями звертайтеся до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій:
RP_press@rp.gov.ua
(044) 298-74-75