90% коштів, виділених за 2,5 роки низці громадських об’єднань на проведення спортивних заходів, йшли не за призначенням, а на утримання цих організацій – Рахункова палата

02.01.2020 10:59

90% коштів, виділених за останні 2,5 роки низці громадських об’єднань на організацію та проведення фізкультурно-оздоровчих заходів, йшли не на зазначені цілі, а на фактичне утримання цих організацій. Такі висновки містяться у Звіті Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству молоді та спорту України на фінансову підтримку громадських організацій фізкультурно-спортивного спрямування. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Андрій Дідик.

Щорічно обсяг фінансової підтримки громадських організацій фізкультурно-спортивного спрямування збільшувався. Загалом впродовж 2017–2018 років та першого півріччя 2019 року Міністерство виділило на це майже 159 млн грн.

У 2017–2018 роках Мінмолодьспорт, як головний розпорядник бюджетних коштів та відповідальний виконавець бюджетної програми визначив 8 громадських організацій фізкультурно-спортивного спрямування, які мали відповідати за підготовку бюджетних пропозицій. Зокрема, ГО НОК України, СГО «СК України», ГО ВФСТ «Україна», ПОВГО ФСТ «Україна» – ЦШВСМ, ГО ФСТ «Спартак», ЦВШСМ ФСТ «Спартак», ГО ВФСТ «Колос», ЦШВСМ ВФСТ «Колос». Всі вони включені до мережі одержувачів коштів державного бюджету.

Водночас аудит встановив, що за цей час громадські організації фізкультурно-спортивного спрямування, які отримували ці кошти, через відсутність внутрішнього контролю з боку головного розпорядника використали неекономно, непродуктивно та з порушенням законодавства майже третину цих коштів – понад 59 млн грн.

Аудитори Рахункової палати вважають, що бюджетна програма «Фінансова підтримка громадських організацій фізкультурно-спортивного спрямування» має ознаки неефективної. І все через те, що левова частка виділених коштів йшло саме на утримання цих організацій, замість того, аби проводити спортивні заходи.

Значні обсяги потреби в коштах за цією бюджетною програмою визначалися громадськими організаціями саме з урахуванням видатків на оплату праці для їх працівників та утримання. При цьому повноцінно не враховувалися видатки на організацію та проведення ними масових фізкультурно-спортивних та фізкультурно-оздоровчих заходів загальнодержавного рівня серед різних верств населення, всеукраїнських спортивних змагань тощо.

Найбільший обсяг бюджетних призначень за цією бюджетною програмою впродовж 2017–2018 років та першого півріччя 2019 років встановлено Національному олімпійському комітету – понад 70 млн грн (44,1%), всеукраїнському фізкультурно-спортивному товариству «Колос» – майже 32 млн грн (понад 20%), всеукраїнському фізкультурно-спортивному товариству «Україна» – понад 23,6 млн грн (майже 15%), всеукраїнському фізкультурно-спортивному товариству «Спартак» – 17,4 млн грн (11%), Спортивному комітету України – 15,8 млн грн (10%). При цьому критерію залучення одержувачів бюджетних коштів – громадських організацій до виконання бюджетної програми, а також заходів впливу у разі її невиконання головним розпорядником коштів до їх одержувачів, шляхи погашення бюджетної заборгованості у разі її наявності не визначені.

Також встановлено, що впродовж 2,5 років через відсутність з боку Мінмолодьспорту належного внутрішнього контролю допущено та проведено громадськими організаціями розрахунки за договорами, які укладені з ФОП на придбання товарів (робіт, послуг) за ознаками посередництва. За договірними зобов’язаннями з ознаками посередництва громадськими організаціями спрямовано понад 7,2 млн грн бюджетних коштів.

Звіт та рішення щодо аудиту будуть оприлюднені на офіційному вебсайті Рахункової палати.