Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 11.05.2021 № 10-1

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на надання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка»

На виконання рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на надання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» поінформовано Верховну Раду України (лист від 26.05.2021 № 18-1176).

Відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінетові Міністрів України (лист від 26.05.2021 № 18-1170).

Рішення Рахункової палати і Звіт надіслано – Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів (лист від 26.05.2021 № 18-1174), Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики (лист від 26.05.2021 № 18-1175), Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (лист від 26.05.2021 № 18-1173), Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини (лист від 26.05.2021 № 18-1171), Уповноваженому Президента України з прав дитини (лист від 26.05.2021 № 18-1172), Міністерству соціальної політики України (далі – Мінсоцполітики) (лист від 26.05.2021 № 18-1169), Міністерству фінансів України (далі – Мінфін) (лист від 26.05.2021 № 18-1168), Міністерству закордонних справ України (далі – МЗС) (лист від 26.05.2021 № 18-1165), Об’єднаній інспекційній групі системи Організації Об’єднаних Націй (лист від 26.05.2021 № 18-1163), Постійному представникові України при Організації Об’єднаних Націй (лист від 26.05.2021 № 18-1162), департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), управлінню соціального захисту населення Солом’янської районної в місті Києві державної адміністрації, управлінню соціального захисту населення Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації, КНП «Київський міський пологовий будинок № 5» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), КНП «Перинатальний центр м. Києва» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної державної адміністрації, департаменту соціальної політики Вінницької міської ради, КНП «Вінницький міський клінічний пологовий будинок № 1», КНП «Вінницька міська клінічна лікарня «Центр матері та дитини», департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Лівобережному управлінню соціального захисту населення Дніпровської міської ради, Центральному управлінню соціального захисту населення Дніпровської міської ради, КНП «Міська клінічна лікарня № 9» Дніпровської міської ради, комунальному підприємству «Дніпропетровський обласний перинатальний центр зі стаціонаром» Дніпропетровської обласної ради, департаменту соціального захисту населення Львівської обласної державної адміністрації, Сихівському відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, Шевченківському відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, КНП Львівської обласної ради «Львівський обласний клінічний перинатальний центр», КНП «Пологовий клінічний будинок № 1 м. Львова», КНП «3-я міська клінічна лікарня м. Львова», департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації, КНП «Одеська обласна клінічна лікарня» Одеської обласної ради та його структурному підрозділу Одеському обласному пологовому будинку, КНП «Пологовий будинок № 1» Одеської міської ради, КНП «Пологовий будинок № 5» Одеської міської ради, КНП «Пологовий будинок № 7» Одеської міської ради, департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, КНП «Міський перинатальний центр» Харківської міської ради, КНП Харківської обласної ради «Обласний клінічний перинатальний центр», КНП «Міський клінічний пологовий будинок № 6» Харківської міської ради, управлінню соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради, управлінню соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, управлінню соціального захисту населення адміністрації Індустріального району Харківської міської ради (лист від 26.05.2021 № 18-1161).

Надіслано матеріали аудиту (Рішення Рахункової палати, Звіт, копію акта за результатами здійснення аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на надання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» в Міністерстві соціальної політики України від 15.03.2021 № 01-18-10/17) до Офісу Генерального прокурора (лист від 26.05.2021 № 18-1167), Служби безпеки України (лист від 26.05.2021 № 18-1166), Національного антикорупційного бюро України (лист від 26.05.2021 № 18 -1164).

На виконання рішення Рахункової палати Прем'єр-міністром України Д. Шмигалем до листа Рахункової палати від 26.05.2021 № 18-1170 надано доручення від 07.06.2021 № 27252/1/1-21 Мінсоцполітики, Мінекономіки, Мінфіну, МОЗ, МЗС та головам обласних, Київської міської держадміністрацій опрацювати та вжити заходів до усунення встановлених порушень і недоліків та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України; з питань, що потребують прийняття рішень Уряду, – подати пропозиції в установленому порядку.

Мінсоцполітики листом від 30.06.2021 № 11555/0/2-21/57 поінформувало, що у зв’язку з тим, що договірно-правова база (міжнародні договори, закони та нормативно-правові акти) у цій сфері сформована, застосовується і поповнюється протягом багатьох років, підготовка та внесення законопроєкту, яким визначаються правові та економічні засади планування, залучення і використання міжнародної технічної допомоги, є недоцільними та неактуальними, оскільки не сприяють покращенню міжнародного співробітництва у цій сфері та можуть призвести до обмеження ресурсної підтримки реформ Уряду з боку партнерів з розвитку.

Мінсоцполітики листом від 30.06.2021 № 11555/0/2-21/57 поінформувало, що Міжнародна технічна допомога надається Україні на підставі міжнародних договорів України. Такі міжнародні договори серед іншого також передбачають або визначають умови співфінансування, його частки у кошторисній вартості проєкту міжнародної технічної допомоги.

Визначення умов, часток та джерел походження такого співфінансування в рамках проєктів міжнародної технічної допомоги шляхом внесення змін до згаданого Порядку призведе до неможливості виконання таких вимог, оскільки міжнародні договори мають вищу силу.

Водночас питання співфінансування проєктів міжнародної технічної допомоги було врегульовано у постанові Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 725, зокрема шляхом доповнення поняття «проєкт», передбачивши, що ресурси, необхідні для досягнення цілей надання міжнародної технічної допомоги, також включають співфінансування з інших джерел.

Мінсоцполітики листами від 11.06.2021 № 10496/0/2-21/57, від 15.06.2021 № 10674/0/2-21/57, від 30.06.2021 № 11555/0/2-21/57 та від 27.07.2021 № 13138/0/2-21/57 поінформувало щодо:

− підготовки проєкту змін до Порядку та умов реалізації пілотного проєкту «Монетизація одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» у 2020−2021 роках, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2020 № 744, та Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2020 № 1180 (далі – Порядки), зазначено, що Нацсоцслужба на виконання доручення Мінсоцполітики надала перелік проблемних питань, які виникають під час впровадження порядків. Мінсоцполітики також опрацьовуються проблемні питання, які виникають у структурних підрозділів з питань соціального захисту населення під час впровадження Порядків, після чого Мінсоцполітики буде розроблено проєкт акта та надіслано на погодження до заінтересованих органів;

 звернення до Дитячого фонду (ЮНІСЕФ) в Україні, який проводить моніторингове дослідження забезпечення одноразовою натуральною допомогою «пакунок малюка», з проханням при проведенні моніторингового дослідження особливу увагу звертати на питання чіткості та вичерпності Переліку дитячих товарів для комплектування одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» та надавати пропозиції щодо його актуалізації. ЮНІСЕФ листом від 08.06.2021 № 2020/SP/YB-299 повідомило про початок наступного етапу моніторингового дослідження забезпечення одноразовою натуральною допомогою «пакунок малюка». Результати після отримання моніторингового дослідження Мінсоцполітики буде проаналізовано та прийнято рішення щодо внесення змін до Переліку дитячих товарів.

Поінформовано також, що МОЗ не надало ініціативних пропозицій щодо актуалізації Переліку дитячих товарів та зазначило, що у разі надходження відповідних проєктів нормативно-правових актів, МОЗ невідкладно розгляне їх у встановленому законодавством порядку;

 передбачення у тендерній документації вимог до системи контролю за якістю «пакунка малюка» і зазначило, що Проєктом договору про закупівлю, який розміщено в електронній системі закупівель (оголошено тендер 28.04.2021), передбачено вимоги щодо відповідальності за фактичну невідповідність: «5) у разі невиконання зобов’язань при закупівлі за бюджетні кошти, а саме відсутності поставлених «пакунків малюка» до закінчення строку дії Договору про закупівлю, Замовник має право вимагати від Постачальника сплати штрафу в розмірі 10 відс. від вартості непоставлених «пакунків малюка»; 6) у разі невиконання зобов’язань по усуненню претензій пов’язаних з нестачею, недоліками, невідповідністю вимогам по якості, кількості «пакунків малюка», Замовник має право вимагати від Постачальника сплати штрафу в розмірі 100 відс. від вартості «пакунків малюка» щодо яких виникла претензія». При проведенні наступних тендерів із закупівлі одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» разом із центральною закупівельною організацією додатково будуть опрацьовані питання щодо передбачення у тендерній документації вимог до системи контролю за якістю в частині комплектації та проєкті договору про закупівлю таких товарів відповідальності за фактичну невідповідність;

 повернення Управлінням Організації Об’єднаних Націй з обслуговування проєктів в Україні (далі – ЮНОПС) заподіяної матеріальної шкоди (збитків) державі у сумі 45,5 млн грн та 0,3 млн грн зазначило, що листами від 232.04.2021 № 7569/0/2-21/57, від 12.05.2021 № 8503/0/2-21/57, від 04.06.2021 № 10041/0/2-21/57 вимагає від ЮНОПС повернення коштів у розмірі 45,88 млн гривень.

Ініційовано зміни до Проєктної угоди між Управлінням ООН з обслуговування проєктів та Мінсоцполітики щодо надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка», укладеної 30.12.2020 (далі – Проєктна угода), в частині зміни кінцевої дати Проєктної угоди з 31.12.2021 на 30.06.2021. Це скоротить тривалість проєкту на шість місяців, дозволить ЮНОПС закрити проєкт, видати підтверджений фінансовий звіт раніше та застосувати спеціальну прискорену процедуру повернення невикористаних залишків за Проєктною угодою. Листом Мінсоцполітики від 24.06.2021 № 11225/0/2-21/57 надіслано ЮНОПС підписану Мінсоцполітики Додаткову угоду № 1 до Проєктної угоди, яку було підписано 28.06.2021.

Листом від 21.07.2021 № 12837/0/2-21/57 Мінсоцполітики звернулось до ЮНОПС з проханням надати квартальний звіт за ІІ квартал 2021 року, копії підтвердних документів про отримання «пакунків малюка», а також повідомити строк надання остаточного фінансового звіту та дату повернення коштів, щодо яких у ЮНОПС не виникло зобов’язань;

 врегулювання проблемних питань нормативного та організаційного характеру щодо реалізації заходів з надання при народженні дитини допомоги у вигляді «пакунка малюка» та виплати грошової компенсації, у тому числі запровадження механізму повернення «пакунка малюка» у разі неповної комплектації.

Листом від 27.07.2021 № 13138/0/2-21/57 Мінсоцполітики поінформувало, що Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2020 № 1180 встановлено, у разі виявлення неповного комплектування «пакунку малюка», пошкодження товарів, закладом охорони здоров’я/місцевим структурним підрозділом з питань соціального захисту населення складання відповідного акта у довільній формі, який у триденний строк надсилається Мінсоцполітики і Нацсоцслужбі. Проєктом договору про закупівлю, який розміщено в електронній системі закупівель, визначено, що у разі виявлення невідповідності поставленого товару, його кількості та цілісності, вказаним у накладній, кінцеві одержувачі негайно але не пізніше 2 робочих днів інформують про це Замовника та Постачальника в письмовій формі. Постачальник зобов’язується за свій рахунок усунути виявлені недоліки, замінити та/або доставити товар Кінцевим одержувачам у визначений Замовником та /або Кінцевим одержувачем строк, але не пізніше 10 днів з дати отримання Постачальником повідомлення від Замовника та /або Кінцевого одержувача про виявлені недоліки Товару;

 запровадження державних регульованих цін на дитячі товари, які закуповуються в рамках реалізації пілотного проєкту «Монетизація одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка», для унеможливлення значної диференціації цін у роздрібній мережі.

Мінсоцполітики поінформувало (лист від 30.06.2021 №11555/0/2-21/57), що Мінекономіки повідомило про розгляд в установленому законодавством порядку відповідних проєктів нормативно-правових актів щодо порушених у зверненні питань, у разі їх надходження.

Листом від 27.07.2021 № 13138/0/2-21/57 Мінсоцполітики поінформувало, що у Договорі № 1 про співпрацю в рамках реалізації пілотного проєкту «Монетизація одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» у 2020–2021 роках передбачено, що заклад торгівлі не може установлювати товарну націнку на дитячі товари вищу ніж 20 відсотків. Вартість товарів, які входять до «пакунка малюка», є нижчою від придбаних у роздріб, оскільки при тендерних закупівлях такі товари закуповуються оптом.

Питання запровадження державних регульованих цін на дитячі товари, які закуповуються в рамках реалізації проєкту, потребує додаткового часу на його опрацювання з заінтересованими органами.

Мінфін листом від 11.06.2021 № 09020-04-7/18517 поінформував, що підтримує пропозиції щодо необхідності розробки законопроєкту, яким необхідно визначити правові та економічні засади планування, залучення і використання міжнародної технічної допомоги, та врахує пропозиції під час розгляду бюджетного запиту на 2022–2024 роки за бюджетною програмою за КПКВК 2501030 «Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення».

Комунальним некомерційним підприємством «Київський міський пологовий будинок № 5» (лист від 15.06.2021 № 061/146-2523) поінформовано, що наказом директора КНП «КМПБ № 5» затверджено Порядок видачі породіллі одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка»; визначено відповідальних осіб за отримання від постачальника вантажу з «бебі-боксами» та визначення місця його зберігання, за видачу «пакунків малюка» зі складу до післяпологових відділень, за видачу «пакунків малюка» породіллям, за співпрацю із міським та районним структурним підрозділом з питань соціального захисту населення, ведення статистичної звітності, планування обсягів допомоги, за подання до Департаменту охорони здоров’я виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) щоквартального звіту щодо руху «пакунків малюка».

Департамент соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації (лист від 29.06.2021 № 4829/0/192-21) поінформував, що отримав від ЮНОПС остаточний фінансовий звіт з підтвердженням взаєморозрахунків та надав ЮНОПС банківські реквізити для отримання невитраченого залишку коштів у сумі 18,0 млн гривень.

Листами Сихівського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 03.06.2021 № 260308/3056, Департаменту соціального захисту населення Львівської обласної державної адміністрації від 04.06.2021 № 08-2648 поінформовано, що звіт взято до відома (за результатами аудиту порушення відсутні).

Листи КНП «3-я міська клінічна лікарня м. Львова» від 07.06.2021 № 512, КНП «Міська клінічна лікарня № 9» Дніпровської міської ради від 16.06.2021 № 1396, Департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 10.06.2021 № 051/10942-003, КНП «Пологовий клінічний будинок № 1 м. Львова» від 22.06.2021 № 38, Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 23.06.2021 № 5/18-126, Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації від 23.06.2021  № 01-29/06/01/6303, Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 29.06.2021 № 08-00-008-44709, Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради від 30.06.2021 № 1505/0/534-21 не містять інформації про заплановані за результатами розгляду рішення Рахункової палати та вжиті заходи.

Офісом Генерального прокурора (лист від 23.06.2021  № 24/2/2-411 вих-21) поінформовано: за результатами розгляду матеріалів аудиту внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та зареєстровано кримінальне провадження за № 4202000000001340 від 23.06.2021 за частиною п’ятою статті 191 Кримінального кодексу України за фактом розтрати посадовими особами Кабінету Міністрів України та Міністерства соціальної політики України бюджетних коштів шляхом зловживання своїм службовим становищем, вчиненої за попередньою змовою групою осіб в особливо великому розмірі.

Національним антикорупційним бюро України (лист від 09.07.2021 № 02-094/21183) поінформовано, що підстави для внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей щодо обставин, викладених у листі Рахункової плати, на сьогодні відсутні.

Про результати розгляду рішення Рахункової палати, заплановані та вжиті у зв’язку з цим заходи станом на 01.09.2021 20-ма об’єктами контролю не поінформовано Рахункову палату у місячний строк.

Зазначене свідчить про неналежний розгляд і врахування рекомендацій Рахункової палати окремими об'єктами контролю, необхідність надсилання їм листів-нагадувань та проведення відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» подальшого моніторингу виконання рекомендацій Рахункової палати, що буде реалізовано в установленому порядку.

У зв’язку із ненаданням у визначений законодавством термін інформації про вжиті заходи 20-ма об’єктами контролю, надіслано відповідне нагадування (лист від 26.08.2021 № 18-2011).

Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» здійснюється моніторинг виконання рекомендацій Рахункової палати та вжитих заходів.

 

Заступник Голови Рахункової палати
А. В. Майснер