Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 11.09.2018 № 23-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності функціонування системи електронного адміністрування реалізації пального з метою контролю за надходженням акцизного податку

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності функціонування системи електронного адміністрування реалізації пального з метою контролю за надходженням акцизного податку надіслано Верховній Раді України (лист від 02.10.2018 № 16-2360).

Згідно зі статтею 39 Закону України "Про Рахункову палату", відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 02.10.2018 № 16-2361).

Відповідно до статей 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату", рішення Рахункової палати і Звіт про результати аудиту також надіслано Державній фіскальній службі України (лист від 02.10.2018 № 16-2362) з відповідними рекомендаціями.

Кабінет Міністрів України доручив (доручення Прем'єр-міністра України від 17.10.2018 № 39573/1/1-18) Мінфіну, Міненерговугілля, Мінприроди, Мінагрополітики, ДФС, Держпродспоживслужбі опрацювати рішення відповідно до компетенції, вжити заходів для усунення виявлених порушень, з питань, що потребують прийняття рішень Уряду, подати узгоджені пропозиції в установленому порядку.

Мінфіном повідомлено (лист від 13.11.2018 № 34040-06-7/29366), що міністерством розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів", поданий Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України (реєстр. № 9260 від 05.11.2018). Зазначений Закон прийнято Верховною Радою України 23.11.2018 за № 2628. Цим Законом, зокрема, передбачено:

– відображати в СЕАРП фактичний рух палива за місцями зберігання (до цього облік здійснювався за суб'єктами господарювання);

– здійснювати порівняння показників з СЕАРП та показників витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі щодо обсягів обігу та залишків пального за кодами згідно з УКТ ЗЕД, акцизними складами та розпорядниками акцизних складів;

– запровадити ліцензування діяльності усіх суб'єктів господарювання, які здійснюють виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним;

– запровадити контроль за цільовим використанням пального, призначеного для цілей авіаційного транспорту (бензинів авіаційних та палива для реактивних двигунів), встановити відповідальність за використання такого товару не за призначенням (у разі нецільового використання пального застосовувати збільшуючий коефіцієнт 10);

– запровадити ведення в СЕАРП окремого обліку за переміщенням спирту;

– встановити, що норми щодо змін в адмініструванні акцизного податку пального та спирту набувають чинності з 1 липня 2019 року, а відповідальність за порушення зазначених норм - з 1 жовтня 2019 року.

Враховуючи неодноразові рекомендації Рахункової палати щодо доцільності запровадження планування надходжень акцизного податку за основними групами підакцизних товарів (продукції), Мінфіном у додатку 1 до проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" вперше планові показники акцизного податку визначено за підакцизними товарами (продукцією). Цей Закон прийнято Верховною Радою України 23.11.2018 за № 2629.

Мінфін також повідомив, що питання унеможливлення ухилення від сплати митних платежів при митному оформленні нафтопродуктів, зокрема, шляхом визначення єдиних нормативів використання вимірювальних засобів, програми забезпечення їх роботи, застосування міжнародних стандартів при визначенні обсягу нафтопродуктів, неодноразово опрацьовувались Мінфіном у межах низки доручень Кабінету Міністрів України. Для вирішення зазначених вище питань Мінфін пропонує забезпечити:

– Міненерговугіллю спільно з іншими центральними органами виконавчої влади актуалізацію положень Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв'язку України і Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496, зокрема, розповсюдження її норм на облік нафтопродуктів, що знаходяться під митним контролем;

– проведення ДФС інвентаризації існуючих систем (засобів) обліку нафтопродуктів, що функціонують в зонах митного контролю на митній території України;

– підготовку відповідних змін до нормативно-правових актів, які встановлюють вимоги до облаштування складів тимчасового зберігання та митних складів.

Крім того, за інформацією Мінфіну, відповідно до пункту 6 статті 12 Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" ДФС затверджено залишок коштів спеціального фонду, у тому числі на проведення робіт з улаштування майданчиків для встановлення 11 вагових комплексів з вимірювання маси транспортних засобів у русі, які були придбані у 2017 році за кошти спеціального фонду бюджетної програми за КПКВК 3507010 "Керівництво та управління у сфері фіскальної політики". За рішенням ДФС ці комплекси будуть встановлені у пунктах пропуску "Ягодин" Волинської митниці ДФС, "Краківець" Львівської митниці ДФС, "Ужгород" та "Чоп" Закарпатської митниці ДФС, "Бачівськ" Сумської митниці ДФС, "Порубне" Чернівецької митниці ДФС та "Гоптівка" Харківської митниці ДФС, які є найбільш важливими за товаропотоком через державний кордон України, у тому числі підакцизних нафтопродуктів.

Міненерговугіллям (листи від 02.11.2018 № 02/31-9345, від 08.11.2018 № 03/31-9604), а також Мінприроди (лист від 14.11.2018 № 5/4-7/12288-18) повідомлено про розроблення проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927", яким передбачено виключення пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 "Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив", щодо розроблення та затвердження Порядку взаємодії між Міністерством екології та природних ресурсів і Міністерством енергетики та вугільної промисловості під час проведення перевірок відповідності показників якості і безпечності автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, оскільки Міненерговугілля не здійснює такі перевірки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1069 "Про затвердження переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють ринковий нагляд".

Мінагрополітики (лист від 22.11.2018 № 37-16-7/25502), а також Держпродспоживслужбою (лист від 02.11.2018 № ЦА-151/8317-18) повідомлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1069 "Про затвердження переліку видів продукції, щодо яких органи ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд" такий вид продукції, як автомобільні бензини, дизельне, суднове та котельне паливо, відноситься до сфери відповідальності Держекоінспекції.

Водночас на виконання вимог Закону України "Про захист прав споживачів" територіальні органі Держпродспоживслужби в межах наданих повноважень проводять перевірки дотримання вимог законодавства щодо захисту прав споживачів при реалізації нафтопродуктів у роздрібній торгівлі.

Мінагрополітики і Держпродспоживслужба вважають за доцільне передати до сфери відповідальності Держпродспоживслужби, як органу ринкового нагляду, такий вид продукції, як автомобільні бензини, дизельне, суднове та котельне паливо, що дозволить у стислий термін вжити заходи щодо суттєвого зменшення реалізації в Україні палива невідомого походження та зекономити кошти Державного бюджету України на утримання одного з органів ринкового нагляду, який створюється при Держекоінспекції.

ДФС повідомлено (лист від 02.11.2018 № 20035/5/99-99-12-03-03-16) про розроблення проекту наказу Мінфіну "Про затвердження формату даних, структури та форм електронних документів для наповнення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі", який прийнято Мінфіном 27.11.2018 за № 944 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02.01.2019 за № 4/32975.

Крім того, ДФС у серпні 2018 року провела тендерні торги на закупівлю послуг із розробки програмного забезпечення ІТС "Податковий блок". До складу Технічних вимог із розробки програмного забезпечення для модифікації та розширення функціональності ІТС "Податковий блок", зокрема, включено Заявку № 17 (ID 1190) на доопрацювання підсистеми "Податковий аудит" ІС "Податковий блок" розділ "Перевірки" в частині створення нового режиму (вкладки) "Несвоєчасна реєстрація акцизних накладних/розрахунків коригування до таких акцизних накладних в ЄРАН" та автоматичного складання податкового повідомлення-рішення за формою "ПС". У вересні 2018 року укладено договір, відповідно до якого до кінця 2018 року має бути забезпечено реалізацію наведених Технічних вимог.

Між ДФС і Казначейством організовано взаємодію щодо обміну інформацією про зареєстрованих платників акцизного податку з реалізації пального або платників, реєстрацію яких скасовано. ДФС поінформувала про виправлення технічної помилки, що призвела до некоректного відображення даних рахунків електронного журналу реєстрації повідомлень про відкриття/закриття рахунків у фінансових установах платникам акцизного податку з реалізації пального. По платниках, яким було скасовано реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального та станом на 07.09.2018 не було закрито електронні рахунки у СЕАРП, повторно сформовано та направлено повідомлення про закриття рахунків до Казначейства.

Відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату", стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на подальшому контролі.

 

Член Рахункової палати
Ц. Г. Огонь