Відсутність належної IT- інфраструктури гальмує реалізацію судової реформи в Україні – Рахункова палата

05.07.2021 10:52

Відсутність належної ІТ-інфраструктури та можливостей використання інформаційних систем і електронного правосуддя гальмують реалізацію судової реформи.

Про це свідчать результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Державною судовою адміністрацією України на забезпечення заходів з інформатизації. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Віктор Богун.

Протягом 2018−2020 років Державна судова адміністрація України на заходи з інформатизації загалом використала 981 млн грн: на інформатизацію (придбання засобів інформатизації та послуг з інформатизації) − 927 млн грн та легалізацію комп’ютерних програм 54 млн гривень.

Так, у 20182020 роках в рамках реалізації заходів з інформатизації 457 млн грн було спрямовано на закупівлю засобів інформатизації, оргтехніки та серверного обладнання; майже 367 млн грн – на послуги з інформатизації; близько 103 млн грн – на створення та побудову Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи; приблизно 54 млн грн – на легалізацію комп’ютерних програм.

При цьому потреба у бюджетних коштах на заходи з інформатизації органів судової влади та легалізацію комп’ютерних програм повністю не забезпечувалася (2018 рік – 64,7% та 51%, 2019 рік – 31,8% та 36,1%, 2020 рік – 25,5% та 13,9% відповідно).

Таке фінансування лише частково забезпечило суди засобами інформатизації, у тому числі й для побудови Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Бюджетні кошти використовувалися без належного внутрішнього контролю, рішення про їх витрачання були несвоєчасними та неефективними, а окремі з них містили ознаки кримінальних правопорушень. Як наслідок, Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система у законодавчо рекомендований термін не створена та не впроваджена.

Так, станом на 1 січня 2021 року місцеві та апеляційні суди були забезпечені персональними комп’ютерами на 89,9%, серверним обладнанням  75,9% та оргтехнікою  95,1%. За рахунок доукомплектування наявних засобів фіксування з функцією аудіо- та відеозапису майже до 60% збільшився середній рівень забезпечення залів судового засідання системами відеоконференцзв‘язку.

Аудит засвідчив, що Державна судова адміністрація України, підпорядковане їй підприємство «Інформаційні судові системи» та органи судової влади при плануванні та використанні у 2018–2020 роках бюджетних коштів на інформатизацію використали нерезультативно майже 104 млн грн та неекономно − 4,7 млн грн, з яких ДП «Інформаційні судові системи» – 89,3 млн грн та 4,6 млн грн відповідно. Крім того, майже 192 млн грн використані з порушенням законодавства, з яких ДП «Інформаційні судові системи» – 12,8 млн гривень.

Державне підприємство «Інформаційні судові системи» також неефективно управляло коштами в розмірі 66 млн грн та майном вартістю понад 4 млн гривень. Встановлені порушення бюджетного законодавства при плануванні видатків державного бюджету в обсязі 3,1 млн грн; несвоєчасне та неправильне відображення в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності фінансово-господарських операцій на суму майже 60 млн грн, з яких ДП «Інформаційні судові системи» – 47,5 млн гривень.

Аудитори також встановили, що протягом 2018−2020 років легалізація комп’ютерних програм Державною судовою адміністрацією України була частковою. Наприклад, Орджонікідзевський районний суд м. Харкова, Залізничний районний суд м. Львова, Печерський районний суд міста Києва та Сьомий апеляційній адміністративний суд (м. Вінниця) використовували неліцензійні програмні продукти. Це не лише порушення авторського права, а й ризик незабезпечення належного рівня безпеки, у тому числі шляхом отримання відповідних оновлень для такого програмного забезпечення.

Аудитори Рахункової палати також виявили, що ДП «Інформаційні судові системи» використали 873 тис. грн на оплату праці власних працівників за розробку модуля «Автоматизований розподіл», який фактично відсутній. Аудитори вважають, що це має ознаки кримінального правопорушення щодо привласнення, розтрати майна (коштів) або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем.

За результатами проведеного аудиту Рахункова палата рекомендує ДСА України розробити Порядок використання коштів, за відповідною бюджетною програмою, зокрема на забезпечення заходів з інформатизації; розробити план заходів із розробки та впровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та забезпечити її подальше розроблення і впровадження; забезпечити результативне, економне та продуктивне використання бюджетних коштів. Адже судова система має стати взірцем виконання законодавства, використовуючи гроші держбюджету.

Звіт та рішення за результатами аудиту опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.