Рахункова палата провела аудит фінансової звітності спеціального призначення за проєктом «Модернізація системи соціальної підтримки населення України», що підтримується позикою Міжнародного банку реконструкції та розвитку № 8404, 9107, 9196 за 2023 і 2024 роки. Звіт за аудитом затверджено на засіданні 16 грудня. Відповідальна за проведення контрольного заходу – Голова Рахункової палати Ольга Піщанська.

Проєкт «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» за кошти трьох позик МБРР загальною сумою 750 млн доларів має на меті удосконалити механізми надання соціальної допомоги найбільш уразливим верствам населення та зміцнити інституційну спроможність відповідальних органів у адмініструванні соціальних допомог та послуг. Зокрема, впровадити інформаційні системи, закупити обладнання та програмне забезпечення для адміністрування соціальних виплат на усіх рівнях (від державного до місцевого) тощо. Його реалізація триває з жовтня 2014 року по 31 грудня 2025 року. Кошти позик спрямовуються до загального і спеціального фондів держбюджету (бюджетна програма «Модернізація системи соціальної підтримки населення України»), головним розпорядником і відповідальним виконавцем є Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності (Мінсоцполітики).
ОБСЯГ І КЛЮЧОВІ ВИСНОВКИ
Аудит охопив період з 01 січня 2023 року по 31 грудня 2024 року. Загалом суттєвих порушень, які могли б вплинути на фінансову звітність, аудитори не виявили.
Тож Рахункова палата надала позитивну думку щодо фінансової звітності за проєктом - вона достовірно відображає стан і результати його виконання, рух коштів позик та всі суттєві операції, підготовлена відповідно до вимог Світового банку та міжнародних стандартів аудиту.
Встановлено, що усі витрати за проєктом були цільовими й коректно відображалися в обліку Міністерства соціальної політики України (назва до 21 липня 2025 р.) та системі Світового банку. Документи, які їх підтверджують - наявні.
Аудитори не змогли підтвердити фактичний стан окремих активів (комп’ютерна техніка та меблі на суму 22,5 млн грн), оскільки територіальні громади, які їх отримували, опинилися у зонах бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях Донецької, Запорізької, Луганської, Харківської та Херсонської областей. Водночас аудитом виявлено низку недоліків у процесах управління коштами позик та майном, які потребують уваги Мінсоцполітики.

РЕЗУЛЬТАТИ ПЕРЕВІРКИ ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ ЗА ПРОЄКТОМ
Через відсутність адміністративних важелів Мінсоцполітики не отримувало повної інформації про фактичний стан техніки й меблів, закуплених коштом проєкту та переданих громадам. Зокрема, не отримано інвентаризаційні описи закупленого на суму на понад 140 млн грн майна від громад, розташованих на умовно безпечних територіях.
У 2023–2024 роках заявки на отримання коштів за позикою МБРР погоджувалися Міністерством фінансів України та Мінсоцполітики із запізненням до трьох місяців. Через такі затримки частина розрахунків втрачала актуальність, а деякі витрати переносилися у звітність наступного року.
Окремі закупівлі не включалися до відповідного річного плану, проводилися за участі лише одного учасника, а інформація оприлюднювалася в Prozorro не в повному обсязі та несвоєчасно вносилася до електронної системи для здійснення закупівель у межах проєктів Світового банку.
Аудиторами зафіксовано недоліки в адмініструванні договорів з консультантами - Мінсоцполітики несвоєчасно затверджувало звіти та акти про надані ними послуги.
У примітках до фінансової звітності центрального апарату Мінсоцполітики за 2023 рік не розкрито інформацію про безоплатну передачу ноутбуків одному з центрів комплексної реабілітації, а дебіторська заборгованість щодо такої передачі фактично погашена лише під час аудиту, або через більш як два роки з дати виникнення підстави.
Аудит також виявив викривлення бюджетної звітності Мінсоцполітики за відповідною бюджетною програмою за 2024 рік. Завищено видатки на оплату послуг на 8,5 млн грн (або третина обсягів касових видатків за програмою за 2024 рік) за рахунок відповідного заниження видатків на придбання активів (офісних меблів), чим порушено бюджетне законодавство.
Регламент роботи з інформаційно-комунікаційною системою Мінсоцполітики, незважаючи на його оновлення під час аудиту (у жовтні 2025 року), залишається недосконалим. Зокрема, не визначає порядок блокування / відновлення доступу користувачів, відповідальних осіб і механізмів контролю, а також правила віддаленого доступу постачальника бухгалтерського програмного забезпечення тощо. Це створює ризики несанкціонованого доступу, зокрема до активів, придбаних у межах Проєкту, та зниження рівня кіберзахисту інформаційних ресурсів Мінсоцполітики.

ВИСНОВКИ І РЕКОМЕНДАЦІЇ РАХУНКОВОЇ ПАЛАТИ
Під час аудиту було проаналізовано і стан виконання рекомендацій за результатами попереднього контрольного заходу: з 21 наданої рекомендації Мінсоцполітики виконало 20 повністю, одну – частково; Мінфін виконав одну із двох рекомендацій.
«Аудит фінансової звітності за Проєктом за 2023, 2024 роки проводився відповідно до Міжнародних стандартів вищих органів аудиту (ISSAI 200 і 2000 та ISSAI 400 і 4000) та технічного завдання, погодженого Світовим банком. Фінансова звітність за Проєктом у відповідному періоді достовірно відображає в усіх суттєвих аспектах стан його виконання. Серед іншого цьому сприяло й виконання Мінсоцполітики рекомендацій, наданих за результатами попередніх фінансових аудитів», – наголосила Голова Рахункової палати Ольга Піщанська.

За результатами аудиту Рахункова палата надала Кабінету Міністрів України та Міністерству соціальної політики, сім’ї та єдності рекомендації щодо необхідності визначення осіб, відповідальних за контроль та узгодження показників довідки про операції в іноземній валюті та звітності про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду Проєкту (кредити та позики від іноземних держав, фінансових установ і міжнародних організацій), а також щодо удосконалення роботи з інформаційно-комунікаційною системою Мінсоцполітики.
Заступник міністра соціальної політики, сім’ї та єдності України Анатолій Комірний зазначив, що звіт Рахункової палати є важливим та допомагає визначити подальші напрями вдосконалення процесів реалізації спільних з міжнародними донорами проєктів.

Рішення та Звіт будуть надіслані Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, Міністерству соціальної політики, сім’ї та єдності України, а також опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.
Для отримання оперативних оновлень - слідкуйте за нами у соцмережах:
Facebook, Telegram, Instagram, X, LinkedIn, Youtube
За додатковою інформацією та коментарями звертайтеся до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій:
RP_press@rp.gov.ua
(044) 298-74-75



