Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 15.11.2017 № 23-2

щодо Звіту про результати аналізу ефективності реалізації Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аналізу ефективності реалізації Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки надіслано Верховній Раді України (лист від 22.11.2017 № 07-2056).

Відомості у формі рішення Рахункової палати − Кабінету Міністрів України (лист від 22.11.2017 № 07-2057).

Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аналізу надіслано Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (лист від 22.11.2017 № 07-2058) і Державній спеціалізованій фінансовій установі «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (лист від 22.11.2017 № 07-2059).

На виконання рішення Рахункової палати Кабінет Міністрів України доручив (лист від 29.01.2018 № 47422/1/1-17), зокрема, Мінрегіону, Мінфіну, Мін'юсту, Державній спеціалізованій фінансовій установі «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (Держмолодьжитло) вжити відповідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів; у разі необхідності прийняття рішення Уряду внести узгоджені пропозиції в установленому порядку.

Мінрегіон листами від 26.12.2017 № 7/17-14209, від 15.01.2018 № 7/17-527 і від 27.02.2018 № 12/20-17-484 повідомив, зокрема, що 20.12.2017 Урядом прийнято постанову № 1032 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 № 967», якою продовжено дію Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки (далі − Програма) до 2020 року, у якій передбачено фінансування механізму пільгового кредитування молоді на придбання житла, а також погашення зобов'язань за раніше укладеними договорами часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків. При цьому Законом України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» видатки на реалізацію бюджетної програми за КПКВК 2751390 не передбачені. Фінансування Програми у 2018 році здійснюватиметься виключно за рахунок місцевих коштів і коштів статутного капіталу Держмолодьжитла. Мінрегіон неодноразово звертався до Мінфіну з пропозицією щодо відновлення фінансування Програми.

З метою вдосконалення порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для збільшення статутного капіталу Держмолодьжитла, розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 № 488», який погоджено із заінтересованими органами центральної виконавчої влади, проведено його правову експертизу. На час надання інформації Мінрегіоном проводились узгоджувальні процедури для подання проекту акта на розгляд Уряду.

Держмолодьжитло листом від 11.12.2017 № 1985/07 надіслало Рахунковій палаті заходи щодо врахування пропозицій Рахункової палати, відображених у звіті та рішенні про результати аналізу ефективності реалізації Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки, а листом від 06.04.2018 № 902/07 − інформацію про стан виконання цих заходів, відповідно до якої, зокрема, Держмолодьжитлом розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про збільшення статутного капіталу Держмолодьжитло», що передбачає норми щодо врегулювання питання роботи кредитного комітету. Проект акта погоджено всіма заінтересованими органами, отримано висновок Мін'юсту від 05.03.2018, на сьогодні проект опрацьовується Мінрегіоном для надання Кабінету Міністрів України.

В інформації також зазначено, що розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2001 № 584», яким, зокрема, передбачено виключення норм, що є застарілими і не відповідають існуючому стану справ, приведено Положення у відповідність із нормами чинного законодавства, запроваджено підхід до розрахунку розміру кредиту, що відповідає реальній вартості житла, і проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до Порядку надання кредитів позичальникам Держмолодьжитло, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 № 1231», який врегулює питання погашення заборгованості позичальників за кредитами після здійснення визначених законодавством заходів щодо стягнення коштів із забудовника, який визнаний судом банкрутом і ліквідований, якщо коштів, стягнутих із забудовника, виявилося недостатньо для задоволення їх вимог та списання відповідної кредиторської заборгованості Держмолодьжитла та його регіональних управлінь/Іпотечного центру. Перший проект доопрацьований і готується для подання Уряду, другий − на опрацюванні в Мінрегіоні.

Крім того, повідомлено, що Держмолодьжитлом підбито підсумки виконання плану заходів щодо проведеної роботи з проблемними об'єктами: у 2017 році знято з контролю три проблемні об'єкти, з них два введені в експлуатацію (м. Київ і м. Тернопіль), через механізм передачі землі іншому забудовнику всі позичальники об'єкта в м. Суми отримали житло у власність на інших об'єктах, рішенням правління від 13.02.2018 (протокол № 14) затверджено план заходів щодо проведення роботи з проблемними об'єктами у І півріччі 2018 року.

Щодо переходу Держмолодьжитла на новий програмний продукт (на виконання Указу Президента України від 15.05.2017 № 133/2017), то прогнозний розрахунок потреби в коштах на придбання нового програмного забезпечення для ведення обліку фінансових операцій, у т. ч. кредитних, подання звітності згідно з бюджетним запитом на 2018 рік за КПКВК 2751370 обрахований у сумі 5,6 млн грн, які Законом України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» не передбачені.

Отже, більшість пропозицій Рахункової палати в частині нормативно-правового врегулювання потребує прийняття Урядом нормативних актів. Разом з тим підготовлені Держмолодьжитлом та погоджені з усіма заінтересованими органами і Мін'юстом проекти цих актів майже півроку перебувають на розгляді в Мінрегіоні. Окремі пропозиції потребують внесення змін до Державного бюджету України в частині передбачення бюджетних призначень на реалізацію Програми.

Відповідно до норм статті 36 Закону України «Про Рахункову палату», стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
В.І. Невідомий